Härligt hundliv

Alla inlägg under oktober 2012

Av Jessica - 28 oktober 2012 15:48

I dag var jag och Smilla i Bro-Håbo och tävlade lydnadsklass 3. Känslan var inte alls på topp, hon har varit rätt pipig och okoncentrerad senaste träningspassen. Dessutom har rutan och ställandet börjat strula ordentligt. Vädret och underlaget var det i alla fall inget fel på, sjukt lyxigt att få tävla på grus. Som jag anat blev det lite ljud under platsliggningen vilket resulterade i en 8:a. I fria följet var hon också rätt okoncentrerad och ljudade en del. Ställandet var inte bra alls men vi fick i alla fall poäng på det. Dagens high five var helt klart rutan som jag varit säker på att 0:a. Den gjorde hon riktigt fint förutom att jag fick göra ett dk på läggandet. Även metallen och vittringen var moment som faktiskt gick riktigt bra. Sedan klantade jag till det rejält på hoppapporteringen där jag kastade apporten supersnett med följd att hon för första gången inte tog hindret på tillbaka vägen. På fjärren glömde jag sedan helt bort mig och då hon missuppfattade kommandot och satte sig istället för att lägga sig började jag strula och kommendera om vilket resulterade i dagens andra onödiga 0:a. I dag var jag en rätt usel förare med andra ord men Smilla jobbade i alla fall på och charmade åter igen till sig ett fint helhetsintryck.  


Nu blir det tävlingsfritt hela november och Quick ska få lite mer tid. Allt tävlande med Smilla har i och för sig varit jättenyttigt då han fått vara med och träna i riktig tävlingsmiljö. Han är riktigt duktig lilla monstret .  Nästa vecka drar ridhusträningarna i gång på torsdagar och söndagar, ska bli så skönt att komma bort från blöta och geggiga planer!


 


Av Jessica - 19 oktober 2012 08:06

Just nu är Smilla inne på slutet av sin låånga skendräktighet som blir värre för varje löp. I början visar den sig genom att hon blir seg och trött och mot slutet poppar mindre trevliga beteenden upp såsom exempelvis en del vaktbeteenden. Kommer nog inte skaffa tik igen , fast vi får väll se hur jag resonerar när Quick blivit större...   Under denna period har vi valt att lägga lydnadsträningen lite på is eftersom hon är så väldigt ojämn i humöret. Vi har i stället passat på att testa en del nya saker och för två veckor sedan startade vi vår första rallytävling. Resultatet blev 94/100 och det var så kul så det kanske blir fler tävlingar så småningom!  Nu i helgen tävlade vi agility. I agilityklassen hade jag tyvärr fel skor med föld att jag halkade efter andra hindret och sedan var jag så klart borta resten av banan då jag inte vågade springa på. Till hoppklassen fick jag låna ett par fotbollsskor och oj vilken skillnad det var! Jag hade bestämt mig för att lita på hunden denna gång och ta de snabbare men lite svårare vägarna vid hopphindrena. Vi teamade klockrent och svårigheterna gick som en dans.    Tyvärr hoppade hon genom ramen på däcket samt fick ett tokryck före slalomen och skulle börja kampa med min tröjärm vilket både kostade tid och resulterade i en del fel. Men känslomässigt kunde vi lika gärna vunnit, så glad kände jag mig efteråt! Sjukt kul sport...

I går var det så dags att åka till Stäket för vårt första öppna viltspår. Skillnaden mot anlaget är att spåret legat 24 timmar,  det är en upptagsruta, det ingår sk återgångar samt ett skottprov under spåret. Det var ett jättetrist spår då det gick på en stig hela vägen. Jag märkte att Smilla tyckte det var lite svårt, det lär ju ha gått x antal människor på stigen under det senaste dygnet då markerna ligger rätt nära tätbebyggt område. Dessutom tycker hon att spåret är roligare dessto bökigare terrängen är. Domaren tyckte i allafall att hon jobbade jättefint och vi fick ett 1:a pris. Ska bli spännande att se kritiken när den kommer!


 


Älskade galenpanna!

Av Jessica - 3 oktober 2012 07:17

Helgen har verkligen varit fullspäckad med roliga hundaktiviteter. I lördags gick Smilla anlagsprov, något som är helt nytt för oss, blod har hon bara provat två gånger och då på väldigt korta spår. Lite läskigt var det att ha domaren med sig hela spåret, det är ju liksom det som är lyxen att slippa i brukset... Tyckte hon spårade fint och efteråt sa domaren att hon var den bästa anlagshud han sett i år! Så här såg kritiken ut:


Tiken startade lugnt och mycket spårnoga. Fortsatte så hela spåret utan avvikelse. En otroligt lugn och spårnoga anlagstik.


Mycket stolt över finaste tjejen . I söndags bar det av till Anne för en heldag med lydnadsträning. Fick bra tips hur jag ska tänka i inlärningen av dirigeringen som Smilla börjat så smått med. Med Quick ska jag jobba med ordförståelsen och vara väldigt noggrann med att byta position på mig själv ofta. Ska också försöka bli lite bättre på att döpa rörelserna så fort vi är klara. Vi pratade också en del om fjärren och där jag ska lära in ordet lås på bakbenen samt börja lära in hela fjärren bakifrån. Det är visserligen mer tidskrävande men vi har ju lång tid på oss tills dess att vi ska ut på tävlingsbanorna!


Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards