Härligt hundliv

Alla inlägg under maj 2013

Av Jessica - 25 maj 2013 18:35

I dag var jag och Smilla i Bro-Håbo för att tävla lkl 3. Var inte alls sugen på att åka då det är en del grejer som strulat i träningen men eftersom vi även tävlade i lag åkte jag ändå. För första gången la sig Smilla ner på sittande i grupp! I programmet sprang hon sedan i full fart ut mot rutan men glömde den där detaljen att hon skulle stanna så hon fortsatte över plastbanden och ut i publiken. Tokhund då blir man ju diskad.   Gjorde apporteringarna ändå men avslutade sedan eftersom det är vittringen som strulat (hon har släppt pinnen när hon sätter sig).


Roligare var då dagens bruksträning med den svartvita. I morse la Tommy ett helt appellspår till Quick som han klarade fint, alla pinnar in ! Förra helgen hade vi brukshelg på klubben och man hade lånat in duktiga Ulrika Norell som kom med massor med bra tips och råd kring brukslydnadsmomenten. Quick har ju inga problem att lämna mig i full fart men har haft galet svårt för saktagåendet och framförgåendet. Han förstår inte alls varför man ska gå sakta, det är ju häftigare att springa liksom. All form av targetträning har varit helt uteslutet eftersom han taggar på alla föremål även om det är en tråkig nostarget. Ulrika hade en ide att jag skulle prova att starta med honom mellan mina ben och sedan backa själv och faktum är att det funkade kanon! Kastar sedan godisen framför eller ibland till och med bakom honom. Efter två pass kunde han gå flera steg och i dag när vi tränade hade poletten ramlat ner och han kunde gå ändå lite längre. Provade sätta på koppel och träna framförgående och även det funkade riktigt bra utan att han kastade sig fram som han gjort tidigare. Han stretar lite framåt men så länge det inte är tokmycket får det vara, momentet försvinner ju efter lägre och ju säkrare han blir på saktagåendet ju bättre tror jag framförgåendet kommer bli.Två filmsnuttar från dagens träning:




 
 


Av Jessica - 21 maj 2013 20:23

idag med posten. Innuti det låg Smillas kritik från helgens viltspår. Det är ju helknasigt det där att behöva gå och vänta på resultatet, man är ju sjukt nyfiken. Så här skrev domaren:


" Tiken startade otroligt spårnoga klarade vinklar, bloduppehålloch återgång mycket bra. Helt felfri till spårslut. Skottfast En mycket spårnoga och lugn tik!"


Förutom 1:a priset visade det sig dessutom att ha gett oss HP!!! Så himla kul. Jag kan ju inget om viltspår och Smilla har väll gått en så där 5-6 spår i hela sitt liv inklusive anlag och förra viltspårsprovet. Då det dessutom startade ett riktigt åskväder gjorde hon verkligen en superinsats bästa tjejen   Tror det vaknade en liten viltdjävul i mig för plötsligt fick jag ett himla sug att plocka fram fåglarna ur frysen...   


 

Av Jessica - 7 maj 2013 20:54

Nu har han bott här snart ett år vårt svartvita yrväder. Det har verkligen varit ett roligt år även om han ibland varit på väg att driva oss till vansinne. Vi har tagit det rätt lugnt med träningen, kört mycket grunder och försökt hitta varandra. För några veckor sedan tävlingstränade vi på en ny klubb. Vi körde ff, inkallning, ställande och hopp och han gick verkligen jättefint.   Det var länge sedan vi filmade träningen men i dag hängde Tommy och Alvin med ner till stallplan och filmade lite. Apportering, signalkontroll och stadga stod på schemat. Jag har hittat en jätterolig övning som går ut på att hunden ska komma till mig och leka på ordet bus och ta apporten på ordet apport. Filmade också läggande under gång som börjar arta sig förutom att jag behöver skärpa mig lite och inte göra nägra onödiga dkn. Filmade också ett uppsitt som efter ett tips från Malin som har Quicks brorsa Scream nu blivit riktigt fint och framför allt ljudfritt! Fina Quick är verkligen en speciell kille, the one and only!



 


Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Skapa flashcards