Härligt hundliv

Alla inlägg under juni 2013

Av Jessica - 29 juni 2013 19:25

I dag var vi och gjorde MH tillsammans med tre av Quicks brorsor. Hans fjärde brorsa har redan gjort MH och syrran löper för tillfället. Planen var att filma alla hundarna och Leena och Peder som har Quicks pappa samt brorsa Xiko hade köpt en helt ny videokamera. Tyvärr visade det sig att den inte fungerade vilket gjorde att Hive som gick först inte blev filmad. De andra hundarna filmades med min kamera men för att batteriet skulle räcka filmade vi inte allt. Alla hundarna gjorde fint i från sig. En 2:a på skottet och resten 1:or (Scream som gjorde tidigare hade också 1:a) Väldigt skönt eftersom skottstatistiken är sådär inom rasen. Quick gick som förväntat förutom att han först inte ville ta leksaken vilket var lite anmärkningsvärt eftersom han verkligen gillar leksaker. Det visade sig dock att fler hundar var tvugna att kolla av saken först, det var ju inte direkt en vanlig kamptrasa..... Det roligaste var att han fixade avståndsleken så fint. När figgen blev passiv trodde jag han skulle springa till mig men i stället la han sig vid henne och gav tom ett skall för att få i gång henne igen.  Kul att se fler hundar från samma kull, fanns en hel del "röda trådar" . "Storkillarna" i kullen Xiko och Quick visade sig inte bara ha storleken,svansen och ögonfärgerna  gemensamt, de beteede sig också väldigt lika. Lustigt eftersom det var Xiko jag var inställd på från början. Fast det blev ju väldigt lyckat med tvillingbrorsan också.... 


Så här såg Quicks protokoll ut:

Kontakt (hälsning) 4

Kontakt (samarbete) 4

Kontakt (hantering) 5

Lek 1 (leklust) 5

Lek 1 (gripande) 4

Lek 1 (dragkamp) 3

Förföljande 4 (båda gångerna)

Gripande 2 (båda gångerna)

Aktivitet 2

Avståndslek (intresse) 4

Avståndslek (hot/agg) 1

Avståndslek (nyfikenhet) 5

Avståndslek (leklust) 5

Avståndslek (samarbete) 5

Överaskning (rädsla) 3

Överaskning (hot/agg) 3

Överaskning (nyfikenhet) 3

Överaskning (kvarstående rädsla) 1

Överaskning (kvarstående intresse) 1

Ljudkänslighet (rädsla) 3

Ljudkänslighet (nyfikenhet) 5

Ljudkänslighet (kvarstående rädsla) 1

Ljudkänslighet(kvarstående nyfikenhet) 2

Spöken (hot/agg) 2

Spöken (kontroll) 4

Spöken (rädsla) 1

Spöken (nyfikenhet) 5

Spöken(kontakt) 4

Lek 2 (leklust) 4

Lek 2 (gripande) 4

Skott 1

Om tekniken är med mig kan man se Quicks MH här:

 

 

 

 

 

Av Jessica - 28 juni 2013 17:07

Efter en vecka i Dalarna har vi nu mellanlandat hemma då jag ska i väg och göra MH i Västerås i morgon. Sommarlovet har börjat med massor av spårträning för hundarna. Smilla har fått riktigt kluriga spår och Quick har fått träna en hel del på vinklar som han haft lite svårt för. Att spåra med Smilla är en fantastisk känsla, hon är så himla duktig och klarar svårigheterna hur fint som helst. Förutom spårträningen har det fystränats en hel del och Smilla har fått hänga med ut på allt från tunga backpass till riktigt långa löprundor och är faktiskt i en grym form just nu.    Quick hänger med på de lite kortare rundorna eftersom han fortfarande är under uppbyggnadsfasen konditionsmässigt. Han har också simtränat en hel del. Från att ha varit en katastrof i vattnet är han nu en skicklig simmare och det roligaste är att det funkar fint att simma tillsammans med honom. Vi kör än så länge kortare pass ca 10-15 minuter men planen är att utöka tiden mer och mer.


I går var vi ute och spårade med Elisabeth och Maria. För Elisabeths 12-veckors tollare Lova och Marias 6-månaders aussie Boss var det premiär och dom unga vovarna skötte sig så fint.  Även "gammelvovarna" var duktiga. Quick fick en vinkelövning och ett "jaktspår" där sista delen av spåret var färskt och Elisabeth satt som belöning i slutet vilket han tyckte var jättekul! Spårade hela vägen fram också i stället för att vinda vilket jag gillar. Smilla fick ett högrepåsläpp och var först på väg att ta bakspår så där är något vi måste träna!


Sommarlovets roligaste spårupplevelse hitills hade vi iallafall i morse. Quick är lite för het i påsläppet och jag bestämde mig därför för att testa att värma upp med ett  hårt spår och ett godisspår före skogsspåret. Denna strategi funkade super! Skogsspåret var sedan det klurigaste han fått hitills. Vid ett ställe gick det efter vägkanten och när vi gick där passerade en hel familj med cyklar och en hund, en störning som han fixade galant. Spåret bjöd också på flera terrängskiften äng, väg, skog och berg och han klarade faktiskt alla dessa med bravur. Även vinklarna satt fint idag. Kanske blir en riktig spårhund av honom också så småningom   


Bjuder på en bild från midsommarhelgen då vi hade en familj med två hundrädda barn på besök. Quick visade en helt fantastisk sida av sig själv vilket nästan gjorde mig tårögd då kombinationen aussie-barn var den som oroade mig mest när jag bestämde mig för rasen   



 



Av Jessica - 19 juni 2013 12:58

Nu har vi tagit ett riktigt skojigt beslut. Jag och Smilla ska satsa på att ta oss till viltspårsSM 2014. Hon har bevisat att hon är en grym spårhund så det känns dumt att inte ta vara på hennes talang. Jag å andra sidan är ju totalt nybörjare på viltspår. Det sista spåret vi gick berättade domaren för mig varför hon spårade som hon gjorde vilket var supernyttigt. Det är ju annorlunda att läsa hunden i ett viltspår då den inte spårar likadant hela tiden utan ändrar sig beroende på blodupphåll, återgångar m.m Kvalet till 2014 års SM är i maj nästa år så jag har ju nästan ett år på mig att lära mig mer om viltspår. Det ska bli superroligt att ha ett sånt mål att jobba i mot och jag har börjat klura lite på hur träningsupplägget ska se ut. Tror inte vi kommer köra så mycket riktiga viltspår utan i stället lägga in lite större svårigheter i personspåret, återgångar, loopar, svåra underlag m.m I viltspåret är det ju jätteviktigt att dom går i spårkärnan och det går ju alldelles utmärkt att träna i vanliga spår. Hon kommer även få gå spår med längre liggtid (>24 h). Sen ska jag lusläsa regelverket för viltspår för nu köööör vi!!!!!!!!


 




Av Jessica - 13 juni 2013 16:29

Förra fredagen gick jag och Smilla vårt tredje öppna viltspår och i dag kom kritiken med posten:


" En mycket spårnoga tik som klarar vinklar, blodavbrott och återgång helt felfritt. En otroligt fokuserad spårhund. Skottfast"


Även denna gång belönades hon med ett HP av domaren. Bästa grymmaste Smilla  kan nu titulera sig "Svensk

Viltspårschampion"! 


 



Av Jessica - 12 juni 2013 07:29

   De senaste veckorna har Quick gått in i en fantastiskt härlig period. Finaste Vegas ska ju bli pappa snart och min man (som är måttligt road av hundar) sa här om dagen att jag borde skaffa en veggievalp så att Quick bara kunde bli hans.  När jag undrade vad de skulle göra tillsammans blev svaret att de mest skulle "hänga runt". Han satte huvudet på spiken för just nu är Quick en kille som man mer än gärna "hänger" med  I går när vi var ute hade jag honom lös när vi passerar en tomt och en ilsken hund kommer utspringande och slänger sig mot staketet. Quick struntar fullkomligt i hunden som jagar oss längst med staketet och bryr sig inte heller om den rasande farbrorn som kommer ut för att hämta sin hund. Så härligt med en ung hanhund som är så himla stabil med andra hundar.


Just nu är han också  sjukt kul att träna med och massor av saker faller på plats. Vi har tränat på olika signaler för att höja/sänka aktivitetsnivån och sista veckan har det funkat kanon att använda dessa när vi tränat kjedjor. I helgen var vi hos Anne och körde lite "backup träning" på rutan. Dvs att han ska kunna hitta rutan om han skulle råka hamna utanför på tävling. Funkade så bra att jag undrar om han faktiskt inte har fattat det där med rutan på riktigt!  I går plockade vi fram vittringspinnarna för första gången på evigheter och först tänkte jag börja med lådorna men sen ändrade jag mig och struntade i dom. Han gjorde en superfin sortering och hittade rätt pinne! LYCKA!  Är rätt övertygad om att den här lugna stabila perioden inte kommer vara för evigt men just nu njuter vi och samlar kraft, och min man får helt enkelt nöja sig med att hänga med Quick på dagarna !


Senaste veckorna har även simningen lossnat ordentligt och man behöver inte vara livrädd varje gång han slänger sig i vattnet!



     

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards