Härligt hundliv

Alla inlägg under juli 2013

Av Jessica - 29 juli 2013 17:20

I helgen har vi tävlat agility på klubben här i DalaFloda. Ett himla roligt arrangemang, lite som en festival för hundnördar. Vanligtvis brukar vi få besök av aussieligan men tyvärr skulle de inte upp i år. I stället fick vi sällskap av Jennie m flock så stugan blev full med hundar i alla fall.    Vi tränar för lite agility för att ha som mål att plocka pinnar. Däremot har jag valt att träna vissa delar och ha som mål var att sätta dom på tävling vilket faktiskt gick över förväntan! Lördagens hopplopp var vårt bästa någonsin även om vi tyvärr diskade oss på näst sista hindret. Utifrån helgens lopp har vi nu satt upp nya träningsmål till kommande tävlingar:


1. Klara tighta framförbyten
2. Få mer självständig slalom
3. Bli säkrare på balanshindren


Vem vet om ett par år kanske vi blir livsfarliga....

Det som var väldigt roligt var att både Smilla och Quick skötte sig fint på tävlingsplatsen. Quick har ju varit med sen han var liten men Smilla har haft väldigt svårt att bli lämnad i tältet och kunna ta det lugnt mellan klasserna. Brorsan verkar ha haft bra inflytande för nu gick det faktiskt riktigt bra. På lördagkvällen var däremot Quick apjobbig och hade 0 förståelse för att de andra haft en hård tävlingsdag, han ville bara röja med Jennies grabbar som var måttligt roade.   

Quick har i princip vilat sen tävlingen (Lite agilitymoves har han fått testa) så i dag efter att de sista husvagnarna farit passade jag på att lägga ett spår till honom på ängen som varit husvagnsparkering. Trots alla dofter som måste funnits efter helgens tävlingar spårade han riktigt fint. Känns som sista pusselbiten som behövs innan vi är klara för appellen är att han måste bli säkrare i motvind . Det går bra så länge det inte finns något föremål men ligger det något vill han väldigt gärna ta vind på det. Men jag har gjort en träningsplan för hur vi ska lösa  problemet så kanske,kanske blir det en start i höst. Vi behöver också få till lite spår med nya spårläggare. Lydnadsdelen är däremot så gott som klar och behöver bara finputsas lite.  Lite bilder som Jennie tog från helgens tävling:


Laddade för start

 


Lite galet A-hinder....

 


Hinder nr 3 och än så länge full koll, synd att det var en sådär 14 stycken till....

 


Tältgänget, farbror Felix valde att gömma sig i buren...

 


Av Jessica - 22 juli 2013 19:48

I dag åkte jag, Quick och min 2-åriga son Alvin in till stan. Ingen av dem hade åkt tåg eller tunnelbana tidigare och båda tyckte det var jättespännande. Väl framme tog vi en promenad på söder och mötte sedan upp en kompis för lunch på medborgarplatsen. Med sina olikfärgade ögon och snälla uppsyn gjorde sig Quick väldigt populär och var också  överlycklig över uppmärksamheten. Till skillnad mot Smilla gillar han verkligen om folk får hälsa på honom. På resturanten skötte han sig exemplariskt, la sig lungt och vilade medans vi åt. Då slog det mig hur otroligt mycket han utvecklats under det här året. Jag har ju fått lägga oceaner av tid på passivitetstträning och nu har vi så gott som nått målet.   Vi har tränat jättemycket på att han ska lägga sig ner när inget händer. Så gott som varje promenad har jag stannat eller satt mig ner och väntat tills han lagt sig och blivit lugn (i början gick det inte att stanna och prata med folk utan att han gjorde mig  galen ).  Resultatet av träningen visade sig faktiskt även på MH:et där han faktiskt la sig när under momentet aktivitet.  


Stadsturen fick mig också att inse hur otroligt tacksam jag är över att han är så cool och orädd. Plötsliga ljud, konstiga saker, hundar och märkliga människor finns liksom överallt. Vardagen hade blivit så mycket jobbigare med en osäker hund. Fast för mig räcker en dag i stan gott och väl. Nu drar vi upp till lugnet i Dalarna och sedan blir det en vecka i fjällen!!


 





Av Jessica - 20 juli 2013 21:01

Vilken galen dag det har varit. Hade anmält Smilla och Quick till tävlingar i Valbo. Tanken var att jag skulle varit ett par dar i Malins stuga i Gävle och avsluta vistelsen med en tävling. Tyvärr var Malin tvungen att stanna hemma vilket betydde att vi plötsligt hade två timmars resväg till tävlingen. Quick hade jag bestämt att stryka redan förra veckan då han inte alls varit sig själv senaste tiden. Dessutom är inte platsen klar. I torsdags gjorde han en sån kanonträning att jag ångrade mig och tänkte vi kunde köra det som ren träning. I platsliggningen kom jag på att jag faktiskt kunde " vardagsplatsa" honom med läggdig kommandot. Ingen risk att han skulle resa sig men däremot kanske byta ställning och inte ligga så som jag vill. Vi startade kl 8 hemifrån och Smillas klass började kl 11. Förra gången vi tävlade fick hon besök av en flathane i sittandet och denne gick även upp i platsen. Idag fick vi betala " priset" för den störningen då hon var jätteorolig efter att en hund rest sig under sättandet ( trots att hunden sprang direkt till ägaren) La sig i sittandet och pep sig genom platsliggningen :( Däremot bjöd hon på sitt livs fortgående och även en del andra guldkorn som vi tar med oss. Blev tyvärr en del 0:or men trots vårt sämsta resultat någonsin har känslan nog aldrig varit så bra. Med Quick blev det lite tvärtom, momenten satt men känslan var sådär. Mycket berodde på att han var väldigt trött efter 6 timmars väntan. Dessutom var det riktigt äckligt varmt. Under platsen reste sig två hundar men han låg kvar så fint :) Under programmet kämpade han på men var inte alls lika på som vanligt. På ställandet var han nära att sitta kvar när vi skulle börja. Vi lyckades i allafall skrapa i hop 182 poäng vilket räckte till klassvinst. Det som känns väldigt kul är att trots de taskiga förutsättningar jag gett honom fixade debuten fint och lyckades prestera hela vägen. Bästa svartvita, matte lovar att aldrig mer starta två hundar samma dag. Nu säger vi tack och hej till Lydnadsklass 1 och blickar framåt mot en bruksig höst!

Av Jessica - 19 juli 2013 17:49

Nu har killarnas MH:n kommit in på SKK och man kan se hur resultatet blev i jämförelse med andra aussies. Så här så det ut för Quick:


 

 

Av Jessica - 9 juli 2013 19:56

Då kan man:


Bygga vattenbanor


Leta efter skatter på botten

 


Kanske hitta något...


Lata sig på stranden 

 


Simma med matte

 


Eller ensam...

 


Busa och bråka


 

Gå långa skogspromenader

 


Klättra i sandtag


Få vara "King of the world" 

 

    

Åh vad vi hoppas att sommaren aldrig ska ta slut!!!!!  

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards