Härligt hundliv

Alla inlägg under oktober 2013

Av Jessica - 31 oktober 2013 10:24

Har varit lite segt med bloggandet senaste tiden. Vi har i alla fall pysslat med lite av varje: spår, lydnad och långa promenader i det härliga höstvädret. Smilla har tävlat sin sista nybörjartävling i rally och är anmäld till en fortsättningsklass. Jag har inte tyckt att rally varit jättekul men har blivit lite taggad av tanken på att ägna vintern åt att träna in högerhandling vilket känns som en rätt stor utmaning. Sen älskar Smilla sporten, domarens kommentar efter sista rundan var "Superfin kontakt och jättebra samarbete". Så jag ger den en chans till   . Jag har också försökt att ta tag i min egen träning (efter skäll från sjukgymnasten). Jag springer ofta och gärna i skog och mark , då kan man ju ha med både hundar och barn vilket jag tycker är jättehärligt. Synd att det inte är den sortens träning min kropp behöver.   Att träna på gym är ökentrist och därför är garderoben full med träningsredskap för att jag ska kunna köra hemmaträning. Typ 5 minuter om dagen hur svårt kan det vara liksom??????? Nu har i alla fall balanskudden åkt fram. Har kört ett par träningspass och även lekt lite med hundarna på den. Kalas även för deras muskelatur. Smilla har ÄNTLIGEN lärt sig sitta fint vilket är en av sakern vi tränar på kudden.


 


Quick fick prova lite fjärrmoves på kudden vilket inte var helt lätt (särskilt som vi inte tränat fjärr senaste halvåret). Tycker ändå att han försöker fint och helt klart roligt att se om vi kan få till det riktigt bra. Här kan ni se vårt försök.   




Quick har också fått störningsträna en hel del. I veckan åkte vi till Kista galleria där vi tränade både utanför och inne i gallerian. Trots massor av nya intryck och människor skötte han sig strålande och höll fullt fokus på mig. Bland annat passerade en grupp kvinnor i burka, något som Smilla tycker är jätteläskigt men dem brydde han sig inte alls om. I gallerian satt en gammal farbror på en bänk. Han frågade om han fick hälsa på Quick vilket han fick. Quick blev lite väl närgången så jag fick be om ursäkt. Då säger farbrorn: Det gör inget jag blir så lycklig över att träffa en sån glad och okuvad hund.  Ha , ha det var ett skönt sätt att se på saken, jag som bara tycker han är ouppfostrad.    



Vi kämpar också vidare med platsen och gör små, små framsteg vilket är bättre än inget   


   


Blir förhoppningsvis lite bloggat nästa vecka då måndagen bjuder på en massa spännande saker. Först ska Smilla få en riktig utmaning då hon ska få gå ett dygnsgammalt blodspår som redan gåtts av en annan hund (huruvida den hunden lyckats med spåret eller inte återstår att se). Läste lite om årets SM i viltspår och insåg att vi måste träna på att ha mkt störning av att andra klampat runt i spåret innan vi går det. Om vi nu mot all förmodan tar oss dit... På eftermiddagen ska jag, Tommy och Quick upp till Tomas Ivarsson i Tierp för att få hjälp med hur vi ska komma igång med rapportträningen. Det är en helt ny sport för oss alla så det blir superspännande!!!!

Film · Film
Av Jessica - 9 oktober 2013 21:05

Förutom x antal timmar i vår älskade spårskog har vi nu kommit igång ordentligt med uppletandeträningen. Smilla går riktigt fint men tyvärr skulle vi behöva träna mer i rutor som jag inte vallat och med okända föremål. Hon börjar i allafall bli riktigt duktig på att stanna kvar och leta på djupet.    Quick har ju en annan träningsplan där vi inte kommer köra i skogen förrän vi har bra grunder. Förutom vindövningar tränar vi fasthållande och ingångar med olika saker vilket går riktigt bra. Vi har även börjat träna på att han ska springa rakt ut och hämta olika föremål och i dag provade vi för första gången två föremål. Jag hade lagt dom rätt långt ifrån varandra och tanken är att öka svårighetsgraden med att lägga sakerna närmare varandra och även lägga fler föremål i linjen.



 


Vi har också väldigt kul på lydnadsplanen just nu. Båda hundarna är fina och Smilla har fått vila lite från brukset och i stället damma av några tävlingslydnadsmoment. Med Quick kedjade jag idag hela lydnadsklass 2 vilket gick jättebra. Har inte bestämt om vi ska tävla någon mer lydnad men det är i allafall kul att träna. Vågar knappt skriva det men det känns som om platsen börjar gå åt rätt håll. Har tränat lite att stå bakom honom samt varit jättekonsekvent med total stillhet och hakan i marken.  Håller tummarna för att utvecklingen fortsätter gå framåt så här fint.  I morgon är första inomhusträningen i hallen och oj vad vi längtar!!!!!!!!!!

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards