Härligt hundliv

Alla inlägg under september 2014

Av Jessica - 21 september 2014 08:38

Efter förra veckans tävling bestämde jag mig för att pausa lite från spårträningen under hösten. Gick sådär då vi redan hunnit köra ett pass där vi tränat spårupptag ha, ha. Planen är i allafall att lägga tiden på söket där jag verkligen skulle vilja bli tävlingsklar till nästa års rasmästerskap. I mitten av oktober ska vi även iväg på helgläger i rapport. Rapporten har vi ju inga direkta tävlingsmål med än utan kör mest för att det är kul. Nu var det väldigt länge sen vi träna sist men eftersom barnen sov över hos mormor passade jag och Tommy på att sticka ut i skogen riktigt tidigt i morse. Helt normalt att gå upp 06.00 när man är barnfri men vad gör man inte för att slippa svampplockarna ha, ha. Eftersom det var så länge sedan gjorde vi rätt korta sträckor och förlängningar. Passet såg ut så här:

B-A 350 m
A- C 400 m
C- A(förlängde A stationen) 500 m

Vi har ju laborerat mycket med vem som ska stå vart och idag stod jag på A stationen och shit vad han sprang!!!! Han är ju snabb men idag var det nog rekord. Det roligaste var att han på tredje sträckan var galet taggad. Den har ju strulat lite tidigare. Hade egentligen tänkt skicka en fjärde gång men var så nöjd att vi la ner där.

Annars kör vi på med Brittas fysschema. Tänker boka en tid och utvärdera vid årsskiftet men märker redan stor skillnad framförallt på pilatesbollen. Första gången orkade han göra en situps på bollen ( från sitt till sitt fint) och nu kör han massa snabba repitioner under 2 minuter jätteroligt   

Av Jessica - 13 september 2014 17:45

I morse ringde klockan 04.20 då vi hade en rätt lång resa till dagens spårtävling. På plats drog vi startnummer 2. Trots att vi både hann promenera och göra ett litet godisspår innan start var Quick alldeles för laddad för att jag skulle känna mig helt bekväm. Vid påsläppet kändes det som att han skulle dra till med ett startskall eller något sådant oväntat men som tur var slängde han sig bara ut i spåret och drog iväg i 110.  Nästan direkt kom vi ut på en stor äng/kalhygge där spåret gick sick-sack fram och tillbaka. Jag var lite orolig att han bytt till ett djurspår då det kändes väldigt konstigt men sedan plockade han några pinnar så då kunde jag pusta ut. Han gick alldeles på tok för fort men spårade bestämt och med nosen nere så det var bara att hänga på. Tillslut kom vi in med 5 + slut. Spårläggaren berättade att han fått köra sicksack över ängen för att dom inte hade så mycket mark så han var tvungen att utnyttja den som fanns till max. Så han hade varit rätt i allafall bästa svartvita.   


När det sedan var dags för plats och budföring hade dom glömt nyckeln till vapenskåpet hemma så dom bestämde att köra lydnaden först. Quick gjorde ett riktigt peppigt och fint program. Tyvärr en del pip vilket jag helt får ta på mig då vi värmt upp för kort. Känner mig inte särskilt orolig för att det ska bli ett fortsatt problem utan får  laborera med uppvärmningen på höstens träningstävlingar. Krypet hade jag tänkt att avstå då detta länge varit vår akilleshäl men nu äntligen börjar lossna. Vi har dock inte hunnit ta bort alla hjälper eller köra tävlingsmässigt. Glad ändå att jag testa då vi faktiskt fick poäng på det. Känslan igenom programmet var i allafall på topp även om ljudet kostade en del poängmässigt. Så här blev betygen:


Påsläpp 10-10

Spår 8-8

Linförighet 9-8.5  tränger något

Framförgående 9-8 stretar något

Platsläggande 7.5-8.5 ngt sen ner, dk

inkallande 9-9.5 litet pip

Krypande 5-6 kryper snett, lättar något

Apportering 9-9 pip i start

Hopp 8.5-9 pip


Malin som kommit och tittat räknade och kom fram till att vi varken behövde plats eller budföring för uppflytt. Budföringen älskar han ju men platsen bestämde jag att avstå vilket visade sig vara ett klokt beslut då den vart lite strulig. I budföringen tyckte jag att domarna dömde riktigt hårt. Han sprang jättefint men när han kom in till mig dunkade han in i mig lite innan ingången och fick då betyg 7-8. Hunden efter strulade också vid ingången och fick 6.5 så tydligen tyckte dom den var väldigt viktig. Vi som tycker springandet är viktigast ha,ha 


Efter tävlingen blev det en lång paus då en hund skulle få omspår.  Passade på att hjälpa Malin och Vegas med lite kommendering och upplet. Bästa Vegas som idag fyller 6, tänk att utan honom och hans fina familj hade jag aldrig kommit på tanken att skaffa aussie.   Totalt fick vi 448 poäng vilket räckte till en tredjeplats och uppflytt. Nu är vi så sjukt peppade att ta tag i högremomenten. Känns jätteskönt att vi kommit en bra bit där så att steget mellan klasserna inte blir så gigantiskt som det kändes med Smilla. Blir dock ingen start förrän nästa år då vi förhoppningsvis även ska vara klara för lägresöket.


Stort tack för alla grattisar på facebook!!!


Bjuder på dagens bästa bild där jag upptäckte att Quick helt utan min vetskap körde en liten charmshow på prispallen.  Sötaste killen. 


 








Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards