Härligt hundliv

Alla inlägg under april 2015

Av Jessica - 26 april 2015 06:48

I går var det debutdags i lägrerapporten. Det var vi ,Taylor terrier från rapportligan och en drös med schäfrar. Jag var inte alls särskilt nervös eftersom jag var helt säker på att Quick inte skulle springa då de flesta hundar inte gör det på sin första lägretävling. Vi hade också planerat med team Taylor att vi skulle stanna kvar efter tävlingens slut och skicka hundarna så att de fick ett bra avslut. Så när både Taylor och Quick kom inspringande till A stationen vart vi som galna av lycka. Enligt Tommy hade Quick varit mer överladdad och pipig än vanligt men gått iväg helt utan strul. Vi kunde åkt hem där och då och firat men det var ju en sträcka till. 1100 m grundsträcka och 400 m förlängning till C. Så långt hade ingen av våra hundar sprungit förut. Hunden innan Quick strulade och ville inte gå iväg. När det var Quicks tur sprang han ut och stanna efter ca 40 m. Där skulle jag haft is i magen och väntat men la istället på ett extra kommando. Han väntade en stund till och sedan sprang han. Efter Quick var det Taylors tur och hon gick i väg som en raket. Båda hundarna från rapportligan hade fixat rapporten på sin lägredebut! Helt sjukt. Det hade aldrig varit möjligt om vi inte haft världens bästa rapportgrupp .Jag och Tommy är ju helt gröna i den här sporten och jag blir nästan tårögd när jag tänker på hur mycket stöd och hjälp vi fått av dom här fantastiska människorna. 


Glädjefnatt när vi fick beskedet att hundarna kommit in på C

 


Sträcktider. Quick är Lägre 2. Trots stoppet måste han haft bra fart och gjort en fin förlängning, 2.32 på sträcka 1 och 4.42 på sträcka 2.


  

Förutom lägrehunden bröt högrehunden och två elitekipage. Det är en speciell känsla där i skogen för man hinner prata en del på stationerna och hoppas så mycket att alla hundar ska springa. Så trist när inte alla gör det.

Sedan var det dags för lydnaden. Förra helgen fick vi ett ordentligt bakslag i platsliggningen och jag hade beslutat att avstå den. Strulet med platsen tog dessutom rätt hårt på psyket och tankar om att lägga ner tävlandet har passerat senaste veckan. Men jag har turen att ha ett fantastiskt träningsgäng även i lydnaden som jag fått stöta och blöta platsproblemet med och tack vare dom hittade jag peppen igen.  Efter rapporten fick jag dessutom beskedet att Lova och Bettan som debuterat lydnadsklass 1 tagit förstapris med 194.5 poäng. Blev så glad att jag glömde bort att bli nervös för min egen tävling. Vi hade båda haft ett riktigt uselt genrep i torsdags så att dom lyckats fixa det så fint kändes väldigt peppigt.  Något som skiljer rapporten från de andra bruksgrenarna är att hunden är i arbete under väldigt lång tid. Eftersom lägrehundarna följer högre och elit ut i skogen handlar det om flera timmars arbete även för dom. Budföringen var inga konstigheter, jag har inte lagt så mycket tid på den så vi fick 0.5 i avdrag för slarvig ingång. Quick var sedan riktigt seg på lydnaden men gjorde sitt jobb. Efter inkallningen belönade jag lite för vilt så han blev för hög i krypet. I min värld var det en solklar 0:a men ena domaren bestämde sig att sätta 8:a så snittbetyget blev 4. Utan plats och med ett sånt lågt krypbetyg var jag rätt säker att vi inte klarat lydnaden. Men vi hade fina betyg på resten så med minsta möjliga marginal 196.25 fixade vi det! Extra kul att vi fick avsluta med en 10:a på hoppet som strulat lite i veckan. Även Taylor grejade lydnaden och lyckan var total. Rapportligan hade inte bara fått två hundar som fixat lägresträckan utan som även blivit uppflyttade på debuten!!!


På pallen blev det både champagne och glädjevrål!

     

Nu laddar team Quick för Valborgslägret med ligan. Där hoppas vi på fina genrep för resten av gänget som debuterar appellrapporten veckan efter!  

 

Denna vecka har vi insett att bra träningskompisar är ALLT. I medgång och motgång. Att delad glädje är dubbel glädje. Känslan av att även om allt går åt skogen så är det inte sån stor grej för man har massor av fina människor runt om som kommer peppa och stötta är magisk. För mig får den känslan den värsta nervositeten att släppa. Bästa rapportligan. Bästa lydnadskompisarna. Ni är ovärderliga.   



Av Jessica - 5 april 2015 16:50

Sista tidens träningsplan har gått åt skogen totalt då vi legat däckade i influensan och inte kunnat träna något på tre veckor. Hur som helst har vi två tävlingar inbokade närmaste veckorna, ett högrespår och en lägrerapport. Högrelydnaden är inte riktigt tävlingsklar men min tanke är att hjälpa Quicken runt på bästa sätt och försöka få betyg på allt. Då kan det räcka ändå. I fredags körde vi igenom alla moment med kommendering och belöningar på utvalda ställen för att få en bild av vad vi ska lägga krutet på. Det fanns många fina bitar men också en hel del att slipa på. Framförallt behöver vi massa stadgaträning. Under träningsuppehållet har Quick tydligen glömt att man inte får betyg om man inte väntar på mattes kommando och allra värst var inkallningen som blivit en fet 0:a.  Framåtsändandet är verkligen på väg att bli något riktigt bra och förutom fotgåendet tycker jag nog att det är det allra roligaste momentet att träna. Så många delar som måste vara i balans med varandra. Han är inte helt 100 på brytpunkten än men där kan jag hjälpa honom med ett röstkommando om det skulle behövas. Det vi behöver träna på närmaste veckorna är att gå ut till en grupp med fyra personer. Vi har tränat mest med två och nu ville han av någon anledning absolut vika av och gå mellan de två yttersta.  


Det vi kommer lägga mest tid på fram till tävlingarna är dock specialmomenten. I går spårade vi och han överaskade med ett riktigt grymt upptag. Rakt ut, analyserade vilket håll han skulle välja och drog iväg åt rätt. Alla föremål in även om det gick i något högt tempo. I slutet fick han såklart ett påskägg eftersom det var påskafton. Vi körde också ett uppletande som inte var riktigt lika bra. Rutan låg på en äng och det blåste rejält vilket gjorde det lite lurigt. Han hittade föremålen men hade för mycket spring i benen i början och var stundtals låååångt utanför rutan. 


Rapportstarten har jag känt mig kluven inför men de senaste passen har han verkligen gått från klarhet till klarhet. Det vi behöver träna mest på är långa liggtider eftersom det är många anmälda och lägrehundarna lär få ligga en timme innan skick. I veckan körde vi ett pass där han fick ligga i 40 minuter medans jag och killarna byggde en koja. Perfekt störning med barn som kom, gick och for runt på stationen. Var inga problem alls att skicka när det var dags. Inför tävlingen vill vi gärna få till några pass med ännu längre liggtid då det nog är större problem för honom än sträckan i sig.


Liggtidsträning tycker killarna är bästa träningen!

 

Idag var det dags för "eldprovet", Quicks första grundsträcka på kilometern tillsammans med andra hundar. Väldigt pirrigt då jag tänkt att detta pass skulle avgöra om det blev någon tävlingsstart eller inte. Jag och Tommy åkte upp till Emma och Robins mysiga landställe i Garpenberg där dom rekat en bana. Snällaste Emma hade fixat ett spår som Smilla fick börja med att gå när vi kom fram. Därefter begav vi oss till rapportbanan med resten av gänget. Quick skulle gå som sista hund från B-A vilket betydde en lite längre liggtid. Hunden innan Quick bestämde sig för att vända vilket gjorde mig sjukt nervös eftersom det innebar en rätt rejäl störning. Men Quick är inte så intresserad av andra hundar vilket i rapporten är både en för och nackdel. Nackdelen är att han inte taggar på att se andra hundar gå iväg innan men fördelen är att en sådan här situation inte stör honom alls och bästa killen sprang utan problem hela vägen in till A. Eftersom han lyckats så bra valde vi att låta Tommy springa upp och visa sig på sträcka 2. Där gjorde dom dessutom en förlängning på 150 m. Framföringen hade kostat oss en del poäng men det var det värt. Som han sprang ha,ha.   


På A-station 

    


Efter träningen bjöd Petri på lunch i bästa rapportstil och sedan hade Emma ordnat ett påskupplet där både Smilla och Quick lyckades hitta varsitt påskägg i skogen . Tyvärr var vi sedan tvungna att avbryta dagens träning för att åka hem till barnen som fått en ny sväng med hög feber och hosta. Ökeninfluensa, hoppas verkligen jag och Tommy klarar oss från ytterligare en sväng. Nu är vi så sjukt tävlingstaggade! Är så glad över min underbara svartvita kompis som gör all träning så fantastiskt rolig!


Dagens lunch Paella, så galet gott!

 



Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Skapa flashcards