Härligt hundliv

Alla inlägg under maj 2015

Av Jessica - 23 maj 2015 19:20

I dag åkte jag och Bettan till Fagersta för att mentaltesta Quick. Quick är ju en cool och stabil kille med en massa tryck i men man vet ju aldrig hur hunden reagerar i ett test. Men han var grymmare än jag någonsin kunnat föreställa mig och domarna var lyriska. De brister vi hade var att han inte ville gripa haren (precis som på mh) och att han tyckte det var viktigare att kolla om gumman i skogen lämnat något roligt där än att engagera sig i henne.  På haren blev det fel på maskinen så vi fick gå undan en lång stund för att sedan göra om momentet men det blev samma resultat gång 2, full fart ut och sedan ville han inte ta trasan. Men det kan vi leva med    Var väldigt imponerad att han samarbetade så fint med testledaren i leken och släden hanterade han på ett sätt som jag inte riktigt förväntat mig. Full kontroll, backade inte och jag hann inte knäppa loss kopplet innan han drog fram. Så jäkla bra . Testet slutade på galna  532 poäng så nu måste vi hitta någon som kan exteriörbeskriva så att vi får titeln korad. Bästa svartvita!   



Hanttering och Lek


Förföljande



Uthållighet


Figurraden 


Gumman i skogen



Överaskning


Skrammel



Avreaktion skrammel


Släden


Skotten


Av Jessica - 14 maj 2015 19:10

I dag var det tredje gången gillt för oss i högrespåret. Båda gångerna tidigare har vi kommit till apport två och sedan har det hänt något så jag var väldigt rädd att behöva bli besviken idag igen. Vårt påsläpp var inte förrän kl. 10.30 och innan dess hann Bettan och Lova köra sin appelldebut i spåret. Lova var inte så sugen på apporterna idag men klarade att spåra hela vägen. Grymt kul, nu är dom inne i bruksträsket på riktigt!   Eftersom någon bestämt att det betyder betyg 0 att strunta i apporterna hoppade dom lydnaden och anslöt sig till oss i skogen. Vi hann med en hel del pepptalk och pratade om hur man hanterar motgångar på tävling. Eftersom jag hatar kommentarer som "Åh vad synd" (låter SÅ trist och opeppigt) eller "nästa gång fixar ni det" (hur fasen vet du det liksom)  beslutade vi att Bettan istället skulle ropa till oss att vi var riktiga sopor och att jag lika gärna kunde börja samla frimärken om jag kom tillbaka utan slut. Sånt man själv tänker men som låter helknasigt om någon annan skulle säga det. Värsta grymma strategin, bara tanken på folks min när Bettan skulle stå och skrika på mig gjorde att det kändes helt ok om vi inte skulle lyckas ta oss runt. Ha,ha vem behöver mental träning när man har galna träningskompisar.    För tredje gången i rad gjorde han ett bra upptag och framspår. Betyget blev 10-9.5 Sedan spårade han på fint men tyvärr glömde vi tre apporter i spåret vilket resulterade i en 7:a. Men var så sjukt glad att vi kommit runt, två apportstrenden var bruten och jag skulle äntligen få testa hur uppletet och lydnaden fungerade på tävling! Det har liksom varit vårens mål med spåret, att få en avstämning hur vi ligger till med lydnad och upplet inför hösten då vi ska satsa helhjärtat på att klara högrerapporten. Spår är kul men det ingår på tok för lite trevligt sällskap och god mat för min smak.  Lite synd bara att vi inte fick testa vår nya misslyckandestrategi.. Inför uppletet var jag rätt nervös då det var en platt och öppen ruta vilket är typ det sämsta för min springgalna kompis. Men han var grym! Full fart innanför rutan och alla föremål in på 2.5 minut. Lite slarvig ingång gav betyg 9-9.5 men vi var mer än nöjda.

Lydnaden var helt okej, det fanns både stjärnglimtar och hemläxor. Skönast var att inget riktigt oväntat hände förutom att han la sig när jag lämnade honom för inkallningen. Det blev inte heller några 0:or förutom platsen som vi avstod. 


Stjärnglimtar

Fotgåendet - 8.5-8.5  Inte vårt bästa men en jäkla bra lägstanivå. Fin språngmarsch. Trängde något ibland vilket inte hör till vanligheten. 

Framåtsändandet  5-5 JÄTTEDUMT att jag inte stöttade honom i brytpunkten på andra sträckan där han blev alldeles för lång. Första sträckan var grym och i båda skicken gick han rakt och fint. Bra fart i inkallningen och i utskicken. Kommer bli riktigt bra så småningom. Älskar det här kluriga momentet!

Skall  10-9 (jag var tvungen att sätta om honom innan då han satt lite snett vilket ena domaren ansåg vara efter momentet startat)

Tungen 9-8 (hamnade lite bakom mig i sättandet) Bra fart, helt ljudfritt men kom tyvärr tokigt i ingången.

Hoppet 10-10 Fint avstånd s 


Hemläxa

Inkallning med ställande - 6.0- 6.5 I samband med att vi fick bakslag på platsen började lämnandena i inkallningen att strula och han började helt enkelt att springa efter mig. Med den utgångspunkten är jag glad att han inte lämnade platsen. Däremot var det mindre bra att han valde att nosa och sedan lägga sig. Själva inkallningen och ställandet var helt ok även om det alltid går att få till ännu snabbare ställanden. Men det är lämnandemomentet som vi behöver fokusera mest på ett tag framöver. Har en plan för både det och platsen.

Kryp - 6.5-7  Är ju ett moment vi har svårt med men ville absolut inte att han skulle bli hög ytterligare en tävling och valde därför att hjälpa honom ordentligt. Känns som vi är på rätt väg i allafall och i sommar ska vi väl få till det.

Framåtsändandet - Brytpunkt,brytpunkt,brytpunkt. Det vi behöver träna på framöver. Vi behöver dessutom kedja  momentet mer eftersom det var så mycket svårare sträcka två.


Det har varit en helt fantastisk dag och jag känner mig så sjukt glad och nöjd. Förutom Bettan var våra träningskompisar Malena och Ammie på plats för att heja och peppa. Grymt mycket värt. Nu siktar vi mot högrerapporten i höst. Då ska vi vara redo!

 


Av Jessica - 3 maj 2015 10:51

I helgen har vi varit på läger med Rapportligan uppe i Garpenberg. Emma hade gjort ett superjobb med att strukturera upp helgen och som vanligt var maten i lika stort fokus som själva träningen

    

På fredag morgon fick  hundarna ett fint rapportpass och Smilla gick ett litet skogsspår. Efter en grym paella över öppen eld bar det sedan av till Skogsbo där team Fenja anslöt sig och vi körde framföringsövningar. Väldigt nyttigt och helt klart något vi ska lägga mycket tid på i sommar. Känns väldigt bra nu när man slipper koppel.


Coola Fenja

 


Taylor, Sveriges bästa Irländska terrier i rapport!

 


RacerLinna

 


Nisse, färdig för SM helt utan träning!

    

Mina finaste   

 

Efter att fått lite fika i magen var det sedan fria aktiviteter. Tommy och Smilla körde räddningssök och jag och Quick hängde på Petri och Nisse på ett uppletande. Den svartvita levererade nog ett av sina bästa uppletanden någonsin, 4 föremål snabbt in, inget onödigt springande och höll sig bra i rutan. Efter en kort vila var det sedan dags för dagens höjdpunkt middagen! Till middagen anslöt team Midas och pappa Dennis. Där serverades en utsökt het chili och till efterrätt blev det upplyttningstårta och irish coffe.


Pavolova, Australiens nationalrätt för Quick och irish coffee för Taylor!  

Efter maten delades det ut lysande partysticks i olika färger till hundarna och vi begav oss ner till skogen där Uffe och Robin förberett en nattrapportbana. Så himla kul och en perfekt start för team Midas på detta galna läger   Banan var kanske 100 m och istället för radio viftade föraren med "sin" färg när den skickade hunden. Alla hundar klarade uppflytten utan problem så det blev en lysande avslutning på kvällen.


Typ så här mycket såg man....

  

   Natten spenderades på ett vandrarhem i närheten. Blev sisådär med sömnen då vår lilla vaktspaniel gick igång på allt som rörde sig. Lördagen inleddes med rapportträning. Första sträckorna gick fint. Inför fjärde sträckan upplevde jag att Quick kändes väldigt trött och med facit i hand skulle jag struntat i att skicka. Men man lär så läng man lever och resultatet blev en tveksam start och en vändning. Det var inte någon särskilt lång sträcka och efter lite övertalning sprang han. I efterhand kan jag ändå se det som en bra lärdom, att lära sig springa även när han är trött och få en superbelöning hos mottagaren. Efter träningen blev det en helt fantastisk lunch bestående av grillad lax med tillbehör hemma hos Emma och Robin. Där fick Quick och Taylor också uppflyttningspresenter av sina snälla träningskompisar.


Självklart var presenterna färgkodade!

 

Efter avslutad lunch var det dags för lydnad där vi delade in oss i en appellgrupp och en högre-elitgrupp. Quick har strulat lite med krypet efter tävlingen och senaste veckan har vi tränat en del med koppel så att han fått jobba lite för att trycka ner armbågarna. Kanske har det gett utdelning för plötsligt funkade det riktigt bra. Efter att ha sovit i bilen några timmar kändes han inte alls lika trött och vi passade även på att köra lite framåtsändande med full grupp. Dennis visade hur dom jobbat med momentet och använt sig själva som target. Jätteintressant sätt att träna. Efter lydnaden blev det en kort vila och sedan började jag och Tommy att förbereda efterrätten som var vårt ansvar. 

Dubbel chokladmousse med hallon

 

Middagen bestod av grillad entrecot/lax med massor av smarriga tillbehör. Även lördag kvällen blev supertrevlig med massor med skratt och planering inför framtiden. I morse skulle resten av gänget ut på ett sista pass men jag och Tommy behövde åka hem då Birk och Vilde hade fotbollsmatch på förmiddagen. Nu är vi helt slut men väldigt nöjda efter en helt fantastisk helg. Maten, träningen, hundarna, sällskapet, allt var i världsklass! Det som saknades var Team Jamie som tyvärr inte kunde hänga med denna helg. Bästa Maja lyckades i allafall ge oss tårar i ögonen då hon gjort en fantastisk film från förra helgen. Den kommer vi titta på varje gång det känns motigt i träningen.   



Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards