Härligt hundliv

Alla inlägg under juni 2015

Av Jessica - 21 juni 2015 11:44

Midsommar har som vanligt spenderats i Dala-Floda tillsammans med vänner och deras barn. Det hade utlovats regn men kom bara ett par skurar.Där i mellan blev det både sol och bad. Hundarna har betett sig som valpar båda två och sprungit och busat så pass mycket att jag fått beordra lite "tvångsvila" emellanåt. Nu väntar en veckas Stockholmshäng innan det blir Dalarna för resten av sommaren.



 

Av Jessica - 17 juni 2015 14:31

Äntligen har det blivit sommarlov! För Quicks del betyder det att vi sedan två veckor tillbaka har helvila från all lydnadsträning. Planen är att ta upp den igen framåt slutet av juli. Fram till dess blir det mest härliga promenader, simning och möjligen ett och annat peppigt skogspass. För Smilla som vilat sig genom våren är planen annorlunda. Just nu står hon på en väldigt låg dos kortison och jag tänker försöka se om det går att starta upp henne lite försiktigt under sommaren. OM hon skulle kännas okej vore drömmen att testa Nordic style. Den grenen känns ju som gjord för en spårgalning med två dagars special och en väldigt lätt lydnad med låg kofficient. För att få tävla krävs ett godkänt i högreklass vilket vi ju hann med innan hon blev dålig. Lydnaden är dock något vi behöver komma i gång och träna. I går var vi på en jätteintressant spårföreläsning på Danderyd-Täby BK och i samband med det fick Smilla träna lite. Insåg snabbt att hennes minne är som en guldfisks så vi måste börja om lite från början. Moment som läggande och ställande under gång hade hon aldrig hört talas om ha, ha. I Dalarna kommer vi också lägga en hel del tid på uppletandet som är en svårighet för tjejen. Hoppas,hoppas hon får hålla sig frisk och kry ?

Sommarfrisyren är fixad!

Av Jessica - 8 juni 2015 13:39

Ner som en pannkaka. ... Lite så kan vi sammanfatta helgens tävling. Jag och Tommy åkte upp till älgparken lördag kväll. Fick en jättegullig liten stuga och eftersom vi var helt själva där så kunde hundarna springa fritt ute. Framför stugan låg en "appellplan" och utanför det stängslet. Perfekt träning för hundarna som tillslut inte ens tittade åt älgarna.


På söndagen åkte vi till Ockelbo bk och vi drog nästan sista startnumret igen. Hade inga höga förväntningar på spåret då det som sagt strulat lite senaste tiden. Quick började med ett grymt upptag 10-10. Älskar trenden med bara framspår   Sedan överaskade han mig totalt med att spåra lugnt, metodiskt och noggrant hela vägen. Alla pinnar in samt en extra från ett tidigare spår. Var sjukt glad, min hund kan ju faktiskt spåra!!! Sedan var det dags för uppletande. Redan på väg ut i rutan upplevde jag honom som väldigt splittrad och ofokuserad. Försvann lååångt ut i rutan och var borta väldigt länge. Efter en stund kom han in med ett föremål men tyckte inte han verkade riktigt som vanligt utan verkade mest yra runt. Ett föremål till blev det och betyg 7-7.

Sedan kom lydnaden. Så gott som alla hanhundar hade betett sig som as och tappat koncentrationen på olika ställen på planen men Quick var asigast av dom alla. Fotgåendet gjorde han fint men det märktes att han var splittrad då han missade flera halter. Han brukar aldrig göra det varken på träning eller tävling. Betyg 7.5 - 7.5 I inkallningen la han sig och nosa på en fläck men fick i allafall till ett grymt ställande. Framåtsändandet började så jäkla fint, full fart ut till brytpunkten och där direkt ner till skritt. När han passerat gruppen och kom till punkten där alla andra hanar reagerat tvärstannar han och sätter ner näsan. Gick inte att övertala honom utan blev tvungen att dra bort honom från fläcken. Gick liksom inte att få kontakt alls.    Var sjukt arg och irriterad men hade i allafall sinnesnärvaro att inte bryta helt och gå av planen vilket skulle ha gett en riktigt dålig känsla inför framtiden. I stället avstod vi krypet och körde de sista tre momenten som jag vet att han har lätt för. Till råga på allt öppnade sig himlen och det kom världens hagelskur. Men innan alla fick springa in genomförde vi skallet 10-8 (ena domaren tyckte skallet var tunnt något jag inte alls förstod), Tungen 9-9.5 (ngt segt avslut) och hoppet 9 -9.5 (sent sitt). Så det blev ett riktigt bra avslut. På vägen hem var jag jäkligt sur och besviken på Quick. Hade inte Quicks farmor Lena övertalat mig att tänka om hade jag åkt hem och bokat kastreringstid direkt. Efter två timmars ältande med stackars Tommy i bilen lyckades jag i allafall se de positiva delarna. Brytpunkten i framåtsändandet som vi toktränat senaste tiden satt som ett smäck fast han var koko. De tre sista momenten som vi genomförde i tokhagel var inte bara godkända utan riktigt bra!. Och framförallt - fyra 10:or på spåret!!  Lite tröst var det också att våra träningskompisar presterat grymt denna dag. Lova och Bettan debutera klass 2 med vinst och uppflytt och Malena och Tjapp vann sitt lägrespår med uppflytt. Heja er!


Av Jessica - 6 juni 2015 08:33

Jag trodde tävlingssäsongen var över när jag plötsligt fick besked att vi kommit med på en tävling i Ockelbo. Var så många anmälningar och en hel del hemmaekipage så jag räknade iskallt med att inte åka. Men nu ska vi tydligen tävla. Var inte jättesugen att åka då Quick strulat en hel del med apporterna senaste tiden. Han är dessutom rätt påverkad av värmeomslaget. Men i går berättade Tommy att han bokat stuga åt oss i Ockelbo. I någon slags älgpark. Så nu ser jag det som en minisemester i stället. Skiter sig spåret får jag åka tillbaka till stugan och spana på älgar i stället ha,ha.   
I går fick vi också svar från Quicks hälsokoll. Värdena visade att han nyligen haft en fästinginfektion i kroppen. Bakterien fanns dock inte kvar längre. Förklarar kanske varför han var så overkligt trött på rapportlägret och på spårtävlingen hemma veckan efter.

I torsdsdags körde vi igenom hela högrelydnaden tävlingsmässigt. Känslan var sådär. Men när jag sen såg filmen blev jag ändå lite glad. Fotgåendet såg peppigt och fint ut även om jag upplevde det som okoncentrerat. Det bästa var i allafall framåtsändandet. En hel del detaljer att slipa på men första gången det funkar så här pass bra i en kedja. Han verkar verkligen fattat brytpunkten nu. I andra skicket är det ingen tjuvning utan jag var lite olydig och kommenderade före tävlingsledaren.


 


https://youtu.be/KR6DfYhYYL8


Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Skapa flashcards