Härligt hundliv

Alla inlägg under januari 2016

Av Jessica - 25 januari 2016 08:30

I helgen har vi varit på lydnadskurs för Emma Willblad. Att köra mycket fotgående under helgen var en självklarhet då det är Emmas specialitet. På lördagen blev det framförallt stegförflyttningar som vi jobbade med. Jag är nöjd med Quicks fotgående men just stegförflyttningarna har jag inte riktigt fått till. Vi har bara tränat dom separat ett par gånger men då direkt fått ljud. Emma hade såklart en alldelles genial plan för att lära in och träna stegförflyttningar för att slippa ljud. I stället för att gå lite stelt till höger och vänster tyckte hon man skulle jobba med att vara hundens motpol. Hamnar hunden långt bak- gå framåt, har hunden ut rumpan - sväng vänster osv. Få det tlll en följsamhetsövning istället för ett isolerat moment. Vi lyckades träna i 15 miuter utan ljud, helt fantastiskt. I backandet tyckte hon att vi först skulle få till stadgan  och att när mitt högerben går bak ska han resa sig men inte röra sig bakåt. Sedan samma tänk, backa sväng. Fungerade också bra. Emma menade att Quick är en hund som måste gå vidare fort med vilket jag absolut håller med om. 

https://www.youtube.com/watch?v=Fuw9tAtHnII



När vi kom på söndagen visade det sig att Quick hade gjort illa en tå så vi valde bort fartmomenten vi tänkt köra och jobbade istället vidare med fotgåendet. Sedan körde vi lite fjärr där vi också har lite ljud. Emma testade att sätta på ett koppel och dra i honom i de olika skifterna för att göra det svårare för honom att stå still. Sedan fick jag belöna stadgan.  Mycket bra övning då han blev mycket lugnare av att få kämpa för att vara helt still. Jag är otroligt nöjd med Quicks attityd under kursen. Han vill verkligen göra sitt bästa vilket jag verkligen uppskattar.Det harvarit en toppenhelg och nu är vi galet lydnadspepp!

 

 

 

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards