Härligt hundliv

Direktlänk till inlägg 16 maj 2016

Delprov med blandade känslor

Av Jessica - 16 maj 2016 08:02

I lördags var det dags för Delprov 1 i räddningen. Sedan februari har vi dragits med skadad tass och våren har för vår del främst bestått av koppelsök. De senaste veckorna har vi dock kört fullt ut med skor på tassarna och Quick har gått superbra. Så provet kändes inte nervöst alls utan mest roligt. Provet består av två delar och första delen testades på Victoria i Uppsala. Quick hade snott en plåt kakor kvällen innan och förmiddagsprovet kan sammanfattas med att jag gick runt med en sockerchockad aussie.   Kan knappast påstå att jag är supernöjd med vår insats men den var i allafall klart godkänd. 

 Först var det lådan. Den tog han redan på vägen fram och stod och gapade medan jag försökte vara artig och presentera mig för domarna. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=HqzbbZVRa-o


Efter lådan var det dags för markeringen där han plösligt fick för sig att det var jätteviktigt att hålla koll på att jag verkligen fattade vart han var. Jätteknasigt, var ju länge sedan vi bytte från rulle och har bara sett det beteendet på träning ett par gånger förr.

https://www.youtube.com/watch?v=id35n9uJPqE

Koppelsöket var jag mest nöjd med. Var ganska klurigt då vinden snurrade och han fick vind på fel sida huset och fick ta vägen genom ena rummet för att komma fram och markera på dörren på andra sidan. Tyckte han löste det fint och markerade bra både utanför dörren och inne hos figgen.

https://www.youtube.com/watch?v=ZAHIiRYkM7c&feature=youtu.be


Sedan var det mörkersök och då gjorde han som på markeringen, skällde på figgen sprang till dörren och skällde för att hämta mig och när vi öppnade sprang direkt och skällde på figgen igen.  Inte ok men markeringarna behöver ju inte vara helt klara på detta prov så nu vet vi vad vi ska träna. På förmiddagen ingick även att hundarna blev utplockade och visiterade av okänd person när vi inte var där samt att bli burna av främmande person vilket inte var några problem alls . Förmiddagens "note to myself" var att träna mer markeringar utom synhåll, mörker samt och att värma upp hunden typ en timme längre nästa gång.  Fina foton tagna av Sara Löfstrand


 

 

Under hela dagen satt hundarna och vi i "karantän" det vill säga vi fick en plats att boa in oss på. På förmiddagen var det svårt för Quick att komma till ro men efter första delen av provet gick det bättre. 

 

På eftermiddagen var det sedan dags för ruinsöket. Det var ett väldigt litet område och på ena sidan rätt tuff miljö som vi inte tränat förut. Ruinområdet i Norrköping är ju bara ett "lager" och här var det liksom flera lager av rasmassor. När jag blev visad området tänkte jag att jag knappast skulle behöva gå in där utan bara skicka in Quick. Jag valde att skicka från den svåra sidan eftersom det känndes taktiskt rätt med tanke på vinden. Det visade sig vara ett dumt beslut då det blev som att gå in i en vägg för Quick. Han tyckte miljön där var jättejobbig och hade svårt att komma ut. Till slut fick jag gå med honom men han var uppenbart väldigt berörd men hittade båda figgarna och markerade fint. När vi sedan kom över på den enklare sidan kändes han helt mentalt slut och klistrade vid mig. Jag var trots allt väldigt nöjd med honom. Tyckte han kämpade på bra trots att han tyckte det var så extremt jobbigt. Var dock helt övertygad att vi skulle åka ut.

Saras bilder av mig och Quick på den lätta sidan

    

På samlingen blev jag väldigt förvånad när vi fick höra att vi blivit godkända. Pratade med domarna efteråt och dom tyckte att det faktum att han ändå hittat och markerat figgarna så pass bra visat att miljön var träningsbar även om den i dag inte blev godkänd. Dessvärre åkte en av våra bästa träningskompisar ut så det var svårt att känna sig särskilt glad över resultatet. Förutom att vi förlorade en härlig person i gruppen blev det också en iskall påminnelse om hur jobbiga de här proven är. Man tränar hundratals timmar och sedan kan ett prov avgöra om det är tack och hej för alltid liksom. För egen del var jag ju beredd att åka och det hade faktiskt känts både ok och rättvist då vi ligger flera månader efter i miljöträningen och kanske inte borde gått upp på prov alls. 

Dagen efter var vi där och figgade för delprov 2.  Dom hade ett rätt stort och tufft område och hade förutom vanligt ruinsök ett iposök där förarna inte fick gå in i området. 

Ipoområdet

 

Hundarna ska söka i 30 minuter och det som instruktörerna tjatat om att "det första som brister är markeringarna" blev tydligt. Tror typ 4 hundar av 9 gjorde ett rikitigt bra jobb utan strul. Dagen slutade dock med 8/9 godkända så skönt att se att man kan fixa det trots flera missar. Extra bra att Quick och Astrid fick valla av miljön så vi hade möjlighet att gå i det området Quick haft svårt för. Gick mycket bättre redan så nu jäklar ska här tränas miljö!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 23 oktober 2016 08:05

I helgen gick Svenska Räddningshundsförenings årliga lagtävling av stapeln. Vårt lag "Räddare kan ingen vara" fick ett avhopp tidigare i höst och plockade då in Taylors husse Uffe. Taylor kunde själv inte delta men Uffe hängde med som teamledare, någ...

Av Jessica - 3 oktober 2016 15:33

Det är först nu när vi hoppat av räddningsutbildningen som jag inser vilka oceaner av tid vi lagt ner. Skulle tippa att vi tränat räddning i snitt ca 10 timmar per vecka senaste året. Lägger man sedan till spår upplet, lydnadsträning, vanliga hundäga...

Av Jessica - 25 september 2016 17:29

I fredags åkte vi ner till Linköping för en lägerhelg med räddningsutbildningen. Vi var nog alla lika överaskade över hur fint boendet var, ett trevligt vandrahem precis vid Göta kanal. Helt klart ett ställe vi kommer att besöka fler gånger!    ...

Av Jessica - 7 september 2016 10:01

Var länge sedan det blev något bloggat nu. I slutet av sommaren kände vi oss äntligen säkra på platsen och startade klass 2 i Skutskär. En knäpptyst och trygg hund i platsen var dagens seger. Som startnummer 1 var det var det nästan omöjligt att ladd...

Av Jessica - 17 juli 2016 19:45

I onsdags åkte jag och Quick ner till Skövde för att vara med på räddningsläger. Då boendet bestod av två omklädningsrum som alla skulle dela på tog jag med tältet som verkade som ett klart mer lockande alternativ. Men då jag för en gång skull anländ...

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Skapa flashcards