Härligt hundliv

Direktlänk till inlägg 13 juni 2016

Spåret som aldrig blev av

Av Jessica - 13 juni 2016 14:26

Vi har haft några härliga dagar i Åre som avslutades med ett fantastiskt bröllop på lördagen. På söndag morgon lyckades jag dra upp hela familjen för att åka iväg till Östersunds brukshundklubb där vi samlades kl. 9.00 Lite otippat visade det sig att dagen skulle börja med hopp över hinder och stege följt av plats och sedan spåret innan lunch. Orsaken var att de ville ge spårläggarna lite sovmorgon, vilken lyx att vara funktionär i Jämtland!   En annan ovanlig sak var att tävlingsledaren sa att man skulle ha hunden kopplad fram till startpunkten på planen. Det har jag inte varit med om tidigare. Efter förra helgens lotteritävling kändes inte häftiga hoppet som bästa första moment för oss. Den svartvita var tokpepp och laddade som en galning mot hoppet men genomförde momentet helt utan ljud! Hann dock lååångt bort på andra sidan innan sättandet så det blev lite väl mycket fart i inhoppet vilket resulterade i en mindre prydlig ingång he,he. Stegen gick också bra, han har ju varit lite försiktig där och jag gick nog på lite för fort för han missade sista steget vilket aldrig hänt förr. Platsen avstod jag som planerat men hade möjlighet att stå nära skotten som var riktigt höga. Hade honom vardagsplatsad brevid mig och han lyfte inte ett öra vid skotten. Blev toppenträning med tävlingssituation + passivitet + skott men utan just platsmomentet som han tyckt varit jobbigt. Tur att vi fick ut något vettigt av dagen för sedan var det då dags för spåret. Rutan var jättesnårig och Quick gick ut, stannade till och analyserade ca 10 m in i rutan och tog sedan spåret ut till vänster. "Tillbaka till rutan". Skit. Inte ens bakspår. FEL spår. När jag tog tillbaka honom lyckades linan trassla in sig i allt sly och jag fick en massa strul att få loss den. Skickade sedan in lite djupare och då tog han spår denna gång åt höger. "Bakspår". Vände om och han började spåra åt rätt håll men innan

vi hann ut var tiden slut. SURT.   Eftersom barnen hade en gammal kompis som de gärna ville träffa i Östersund som skulle åka bort efter lunch avstod jag att gå spåret. Tyckte de varit tillräckligt tålmodiga som hållit mig sällskap hela förmiddagen. I efterhand ångrade jag mig, hade varit väldigt roligt att testa spåret då de verkade ha varit svårt för hundarna i skogen. 3 hundar fick resultat men ingen hade fullt på spåret och det blev inget cert alls utdelat på denna tävling. Det finns nog inget som gör mig så himla tävlingssugen som en misslyckad tävling och väl hemma började jag kolla in SBK -tävling. Ångrar mig sjukt mycket att jag inte anmält till något kommande veckor för sedan finns det inga tävlingar alls på vettigt avstånd förrän till hösten. Så deppigt!   Men idag har vi i allafall lagt upp en plan för sommaren så nu känns det lite bättre liksom. Blir massa fys då Quick inte har kommit tillbaka i fullkondition riktigt än. Sedan såklart massa träning. vi brukar ha en väldigt lång vila på sommaren men i år blir det kortare då vi liksom halvvilat hela våren. hoppas vi bli klara för lägresöket till hösten och om det inte krockar med räddningen vill vi åka på RM. Om det blir sök eller spår där återstår dock att se. 

Idag blev det ett riktigt tufft intervallpass i bassängen för båda hundarna och sedan en skön stund på vibben. Till hösten ska vi vara tillbaks i toppform!!!!

 

 

 
 
Ingen bild

Anna-Lena med djur

13 juni 2016 16:05

Låter som bra planering! Lycka till 😊

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 23 oktober 2016 08:05

I helgen gick Svenska Räddningshundsförenings årliga lagtävling av stapeln. Vårt lag "Räddare kan ingen vara" fick ett avhopp tidigare i höst och plockade då in Taylors husse Uffe. Taylor kunde själv inte delta men Uffe hängde med som teamledare, någ...

Av Jessica - 3 oktober 2016 15:33

Det är först nu när vi hoppat av räddningsutbildningen som jag inser vilka oceaner av tid vi lagt ner. Skulle tippa att vi tränat räddning i snitt ca 10 timmar per vecka senaste året. Lägger man sedan till spår upplet, lydnadsträning, vanliga hundäga...

Av Jessica - 25 september 2016 17:29

I fredags åkte vi ner till Linköping för en lägerhelg med räddningsutbildningen. Vi var nog alla lika överaskade över hur fint boendet var, ett trevligt vandrahem precis vid Göta kanal. Helt klart ett ställe vi kommer att besöka fler gånger!    ...

Av Jessica - 7 september 2016 10:01

Var länge sedan det blev något bloggat nu. I slutet av sommaren kände vi oss äntligen säkra på platsen och startade klass 2 i Skutskär. En knäpptyst och trygg hund i platsen var dagens seger. Som startnummer 1 var det var det nästan omöjligt att ladd...

Av Jessica - 17 juli 2016 19:45

I onsdags åkte jag och Quick ner till Skövde för att vara med på räddningsläger. Då boendet bestod av två omklädningsrum som alla skulle dela på tog jag med tältet som verkade som ett klart mer lockande alternativ. Men då jag för en gång skull anländ...

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards