Härligt hundliv

Alla inlägg under juli 2016

Av Jessica - 17 juli 2016 19:45

I onsdags åkte jag och Quick ner till Skövde för att vara med på räddningsläger. Då boendet bestod av två omklädningsrum som alla skulle dela på tog jag med tältet som verkade som ett klart mer lockande alternativ. Men då jag för en gång skull anlände först av alla  hittade jag domarrummet som var precis lagom för två och med egen ingång utifrån. Så där flyttade jag och Cilla in så burar och tält fick bli kvar i bilen   

Coola bruden Bella   

  '

Efter en kort samling åkte vi direkt iväg till ett större område som erbjöd både ytsök med kluriga legor och ett kalkbrott med ruinmiljö. 30 personer skulle sedan försöka organisera sig och få ihop träningen men det gick faktiskt rätt smidigt. Jag hoppade på gänget som körde i kalkbrottet då vårt stora mål med lägret var att peppa miljö. För Quicks del blev det ett par markeringsövningar där han fick jobba sig långt ut i miljön och sedan ett sök i den lite lättare miljödelen. Lyckades hamna med toppenfiggar så det blev en riktigt bra start på lägret. 


 

Inför resten av veckan delades vi in i grupper på ca 6-7 personer i varje där tanken var att grupperna skulle vara blandade nivåmässig. Jag hade turen att hamna med tre riktigt duktiga och rutinerade förare med erfarenheter av många olika hundar och som även deltagit i den nationella styrkan. Sedan hade vi två hundar som var på väg upp på slutprov, även de med vettiga förare. Så under hela lägret fick vi massor av bra feedback från gruppen. Deras hundar var även riktigt snabba och effektiva i söket så blev mycket träningstid.   

DAG 2

Denna dag var vi tilldelade ett militärt övningsområde. Vi hade turen att militären också var där och träna så det sköts hej vilt runt om och blev bra störningsträning för hundarna. Under hela dagen fick hundarna ligga uppbundna i basen. Min plan för Quick var att han skulle få jobba på vittring denna dag då det inte var någon jobbig miljö för honom.

Dagens bas

 

Vi började med en enkel lega i ett av husen och sedan en djup lega under mark. Båda fixade Quick galant. Sedan var tanken att hundarna skulle skickas från ett källarrum i det ena huset genom den mörka kulverten till ett rum i nästa byggnad. Där skulle de mer rutinerade hundarna få en figge som låg utanför fönstret i rummet, dvs både dold och hög. För Quicks del tyckte jag svårigheten att jobba ut självständigt genomom tunneln räckte så bad figgen sitta rätt öppen längst in i rummet. Vi har ju knappt kört inomhussök så rummet i sig var också en svårighet. Quick gick ut bra men kom tillbaka nästan direkt. Sa inget utan väntade bara och då drog han in i tunneln igen. Hörde lite gnäll från andra sidan men sedan var han tillbaka igen. Trodde han varit framme hos figgen men inte kommit till markering så väntade bara tyst och stilla på vad han skulle göra. Då drog han in i tunneln igen och sedan kom skall. Kröp efter och när jag kommer ut i rummet på andra sidan ser jag att där finns ingen figge utan figgen belönar med rösten utifrån. Dom hade glömt att flytta figgen till Quick. Så otroligt nöjd att han löste den svåra uppgiften på egen hand utan att jag behövde gå in och stötta.

Efter att ha lyfts ner genom luckan i taket skickades hundarna genom tunneln

Här låg figgen utanför fönstret

Efter lunch var det sedan dags för att söka i husen. Den första övningen var koppelsök på taket. Figgen låg tre våningar ner och tanken var att hunden skulle markera på takkupan som låg ovanför. Denna övning löste Quick nästan direkt. Tack vare skadan är har han verkligen blivit riktigt bra på koppelsök.

Sedan var det mörkersök i huset. Även denna gång blev det lite tokigt då figgarna glömde byta plats till Quick (till dagen efter la vi bara ut för två hundar i taget så det skulle bli lättare att hålla reda på vem som kom). Den första figgen som låg i en låda i ett mörkt rum tog han jättefint men sedan stötte han på problem med en halvhög figge efter väggen. Han kände att det var något i rummet men kunde inte lokalisera vart. Sökte i samma lilla rum i över 5 minuter men började tillsist hoppa och gnälla på mig för stöd. Jag gjorde som på förmiddagen och höll mig tyst och passiv och tillslut lyckades han få kontakt med figgen som tack o lov var rutinerad nog att inse att direktbelöning var på sin plats. Vi avslutade sedan med en enkel figge med direktbelöning på vägen ut.Tror inte jag sett Quick så trött någon gång så det söket tog nog på krafterna. När vi kom tillbaka till boendet var det sedan dags för teori. Först fick vi lära oss lite om dirigering och linjetag. De menade att det är en stor fördel att lära hunden gå ett linjetag på upp till 300 meter på slät mark då den sträckan lätt krymper till 100 eller mindre när det kommer hinder i vägen. Vi fick också lite tips kring hur man kan plocka ut den delen när hunden ska dirigeras ut över olika naturliga hinder och träna separat. Lät roligt så det kan vi nog roa oss med i sommar.   Därefter blev det lite info om IPO-R och sedan passade vi som ville på att träna lite lydnad. Eftersom vi bodde på en idrottsplats fanns flera jättefina fotbollsplaner att träna på. IPO banan stod uppe hela tiden och under lägret kom laget som ska representera Sverige i VM dit och tränade. Sedan berättade den hundföraren som åkte ner till Nepal efter jordbävningen om sin resa. Jätteintressant och när man såg bilderna insåg man vilket jättearbete som väntade hundar,förare och övrig räddningspersonal. Helt slut efter en extremt intensiv dag blev det sedan middag vid 21.30 Visste inte då att detta var i princip en vilodag jämfört med nästa   

Dag 3

Uppstigning med tuppen och sedan bar det av till Svenska räddningscentret i Skövde. Här fanns både ruin, mörker och vanlig inomhusmiljö. Vi började i ruinen och jag var väldigt frestad att köra ett sök då det under ruinen var ett helt tunnelsystem där man kunde få hur spännande legor som helst. Jag fick påminna mig själv flera gånger om målet och planen för träningen på lägret och till sist valde jag att köra peppig markeringsträning i ruinen istället. Därefter fick han två figuranter med direktbleöning i ett miniruinområdet. Vi var överens om att det nog är bra att köra direktbelöning vid sök fram tills dess att han är riktigt bekväm i miljön då det är stor risk att han börjar avståndsmarkera annars. Det lilla området var klurigare än man kunde tro och efteråt la dom ut rök i olika färger så att vi kunde se hur vittringen gick.

       

   

Vi hann också med ett superbra mörkersök där han fick träna på svårigheten att självständigt gå mellan olika rum, alltså hitta öppningen i mörkret. Vi avslutade sedan träningen med ett rätt enkelt inomhussök. Valde att köra direktbelöning på båda inomhussöken och han jobbade på fint. Kl. 16.00 anslöt sedan de andra grupperna och vi fick veta att det skett en bussolycka och vi alla skulle åka iväg på eftersök. Väl på plats delades vi i grupper, vår grupp blev fyra, och fick ett område var i det ca 5 x 5 km stora område som skulle avsökas. Vi fick också informationen att det totalt var 6 personer som fattades. Vi har aldrig varit med på ett eftersök så det var jättespännande.

Vår grupp gick med ca 50-100 meter i mellan oss och hittade en figge ganska snabbt. Därefter gick vi rätt långt och terrängen var inte helt lätt. Jag och Quick gick efter kanten och efter ca 1 timmes letande sätter Quick ner näsan i backen och jag är rätt säker att han tagit ett viltspår men följer efter. Får syn på figgen som sitter vid trädet. Samtidigt kommer hunden som gått i mitten och fått vinden i näsan dit och skallmarkerar. Stackars Quick blev jättesnopen. Men fick ju också belöning av figgen så blev nöjd och glad trots allt   När vi kom tillbaka fick vi veta att ingen annan grupp hittat någon och blev tilldelade ytterligare ett område. Jätteimponerad över Quick som fortfarande var peppig trots att vi jobbat länge och varit igång sedan tidig morgon, mindre impad över mig själv som var helt färdig med skavsår och trötta ben.  

 

Efter ytterligare några timmars letande tog Quick upp spår igen. Denna gång ledde det över en äng men när jag följt med en bit och tittade på kartan insåg jag att vi var över på en annan grupps område så att det mycket väl kunde vara deras spår han tagit upp. Rapporterade in spåret när vi kom tillbaka och när figgarna sedan hämtades in (osäker om någon annan grupp hittade någon) visade sig att det var figgens spår Quick gått på. Hade jag följt med en bit till hade vi hittat honom. Han är kanske inte helt kass som spårhund den där svartvita   Kl. 23.00 var vi tillbaka hemma och åt middag och hade sedan genomgång av dagen så klockan var över ett när man äntligen fick sova.    Man hade ju hoppats på sovmorgon men det blev tidigt upp på lördagen och jag som skulle åka hem direkt från träningen var tvungen att packa bilen. Vi åkte till ett stenbrott rätt långt bort och äntligen hittade vi exakt den typ av ruinmiljö som Quick tycker är allra jobbigast. Bestämde mig för att inte köra några övningar alls där utan började och avslutade istället träningen med att promenera runt i miljön.

 


   De 

Där i mellan gick vi koppelsök uppe på den andra högen av stenblock. Där var Quick helt bekväm så utmanade blandannat med en riktigt djup och dold lega på botten av blocktraven som han tog plättlätt.

   

Dagens basstation

 

 Lägret slutar egentligen i dag men jag hade redan innan bestämt att fyra dagar fick räcka. Främst för att jag inte vill jag inte slita på tassen mer än så, han har ju sin artros som vi tyvärr alltid kommer få anpassa oss till. Sedan har jag en familj som är rätt sugna att åka upp till Dalarna och om tre veckor är det ju ytterligare ett läger. Jag är faktiskt sjukt stolt över mig själv dom här dagarna. Vi gick in med en plan och en målsättning och höll fast vid den trots alla frestelser. Vi lyckades få en bra balans mellan utmaningar och pepp och framförallt fick vi utmaningarna vid rätt tillfällen. Jag känner att Quick har utvecklats jättemycket men framförallt är jag väldigt glad över den fantastiska uthållighet han visat på. Han är liksom alltid på när man ber honom den där fina svartvita   Nu väntar en veckas återhämtning för oss båda och sedan styr vi vidare mot nya äventyr. Tillsammans med våra träningskompisar lyckades vi få en plats bland de 6 lag som får köra lagtävlingen i räddning i oktober så i höst blir det hårdträning inför de utmaningar som vi tror kan komma! Sedan blir det delprov 2 i början av november där vi vill göra så bra insats som möjlig, bära eller brista!

Team "Räddare kan ingen vara"

 







Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Skapa flashcards