Härligt hundliv

Alla inlägg under september 2016

Av Jessica - 25 september 2016 17:29

I fredags åkte vi ner till Linköping för en lägerhelg med räddningsutbildningen. Vi var nog alla lika överaskade över hur fint boendet var, ett trevligt vandrahem precis vid Göta kanal. Helt klart ett ställe vi kommer att besöka fler gånger!

 

 

 

Quick och jag fick dela rum med Cilla och Bella så burarna fick stanna kvar i bilarna och hundarna var helnöjda   Syftet med helgen var att få riktigt tuff ruinmiljö och på lördagen bar det av till ett stenbrott i Borghamn. Quick är ju miljöberörd och när jag såg området kände jag mig osäker på om han skulle klara det alls men han jobbade på mycket bättre än väntat. Framförallt gillade jag att han löste alla svårigheter på egen hand utan att be mig om hjälp trots att han inte är helt bekväm i miljön.   

 

På kvällen blev det gemensam middag och kall dryck på vandrarhemmets restaurang, supertrevligt. I morse åkte vi till Malmberget och en tipp där miljön var ännu bökigare . Men även i dag genomförde han jobbet trots att han var berörd.   Instruktörerna menade att hans drivkraft att hitta figuranten är så stor att han övervinner miljöosäkerheten, men den finns ju ändå där och att köra långa tomsök i den här typen av miljö kommer bli en utmaning. Delprov 2 och slutprovet går inte i riktigt i sån här tuff miljö men för att klara de internationella proven krävs det. 

       

Jag har länge funderat kring Quicks miljöberördhet och efter helgen känns det klart att vi skulle behöva mängdträna den här typen av miljöer för att han ska kunna röra sig obekymrat där. En sådan typ av träning skulle betyda en stor fysisk belastning för hunden och med Quicks artrostå är jag inte beredd att utsätta honom för det. Även om vi älskar räddningen gör vi mycket annat roligt också och det absolut viktigaste för mig är att han får hålla många år framöver. Att ta ett räddningscert på lite "tur" och sedan inte kunna gå vidare känns inte som något jag är intresserad av. Därför tog jag i dag beslutet att hoppa av utbildningen. Det har varit ett fantastiskt år och den här utbildningen kan inte alls jämföras med den jag gick med Smilla. Vi har lärt oss massor som vi kommer ha nytta av i framtiden och jag är rätt säker att vi kommer hänga på då och då och träna lite ytsök. Vi fick dessutom avsluta med en riktig toppenhelg  Nu kommer vi att satsa fullt ut på brukset och utan den belastning som räddningsträningen innebär kanske det också finns möjlighet att vi kan köra lite lättare rapportträning igen. Quick ska få en ordentlig fyskoll framöver så vi får se vad dom säger då.   

Min bästa kämpe 

 




Av Jessica - 7 september 2016 10:01

Var länge sedan det blev något bloggat nu. I slutet av sommaren kände vi oss äntligen säkra på platsen och startade klass 2 i Skutskär. En knäpptyst och trygg hund i platsen var dagens seger. Som startnummer 1 var det var det nästan omöjligt att ladda om, fick fråga Malin innan jag gick in vilka moment som ingick i klass 2, då vi in i det sista hoppats komma med på elitspår samma helg och inte alls fokuserat på lydnad.   .Blev ganska mycket störningar under programmet då tävlingsledaren inte heller hade riktigt koll på momenten. Dessutom fick dom för sig att springa och flytta hindret mitt i vårt fotgående ha,ha Men han är cool den där svartvita och blev nästan mer taggad av att det blev lite tokigheter. Vi slutade på 195 poäng och känslan var fantastisk. På samma tävling lyckades vår träningskompis Lova fixa uppflytt till eliten så jäkla kul! Delad glädje är dubbel glädje   

 

I sommar har Quick också fått en ny tävlingskompis, Isak. Tillsammans har dom tävlat fyra gånger i nybörjarrally och tagit titeln RLDN. En tävling resulterade i disk då Isak råkade klappa Quick innan han gått över banden, en hård läxa för en 10-åring he,he. Men på sista starten slutade dom på 100 poäng och vann klassen. Så himla kul att få se deras fantastiska samarbete på planen   

   

Självklart har alla fina prestationer firats som sig bör med regnbågstårta och rosa bubbel.

 


Så i helgen var det då dags för vårt första rasmästerskap eller AussieSM som det nu bytt namn till. Fick med mig Tommy ner till Håverud då barnen kunde vara hos mormor. Hade lockat med att det fanns bra cykling till honom och Dick därnere och klurig cykling lyckades de i allafall hitta he,he.   Jag har inte träffat så många aussies så det var ett bra tillfälle att få se lite av rasen och jag fick se några hundar som jag verkligen gillade. Var också mysigt att få hänga med massa hundfolk en hel tävlingshelg. På lördagen började vi med spår. Efter att ha kollat bakspårsstatistiken och insett att 100 % av bakspåren inträffar på vänsterupptag hade jag tränat rätt mkt vänsterupptag inför tävlingen. Så jäkla dumt. Rakt och fint ut i rutan och sedan pang så ändrades statistiken och vi hade vårt första bakspår på ett högerupptag. Surt men fick ändå med 7-7 vilket är max på bakspår. Spåret har strulat lite senaste tiden då han börjat hetsa och dra som ett as igen. Men nu spårade han fantastiskt i ett perfekt tempo. Hela vägen ut i både spetsvinkeln och de vanliga.  Tillslut kom vi in med i 6 + slut vilket gav betyg 9 på spåret.Enligt runkeepern 1498 meter och en tid på 24 minuter så jag hade nog kunnat ta det lite lugnare vid apporterna. På eftermiddagen bar det av till klubben där vi hejade på lägre och högreaussiesarna som körde lydnad denna dag. På kvällen blev det taibuffe lite stughäng hos Malin och c/o och sedan tidigt i säng.

På söndagen hann vi med lite bad och en härlig promenad i vackra Håverud innan det bar av till klubben.         

Vi började med lydnaden där vi 0:ade krypet som vi inte alls lyckats få till på träning . Men resten av programmet var magiskt. Han gillar verkligen att tävla den där svartvita.   9or och 10:or på allt förutom hoppet där han hoppade av lite tidigt vilket resulterade i ett islag så blev en 8:a. En dubbeltia på framåtsändandet var extra roligt då det är lite av vårt favoritmoment att träna. Under lördagen hade jag bränt ögonen ordentligt och när vi kom av planen fick vi höra att jag kört hela programmet med solbrillor. Måste sett sjukt drygt ut ha,ha   

Efter lydnaden bar det av till uppletet och det var en väldigt speciell ruta som låg i en typ ravin med en bäck i mitten .Rolig och klurig men tyckte en nackdel var att det inte alltid gick att se hunden på djupet. Quick hade full fart och gick rakt och fint ut på djupet och letade bra. Tyckte han var grym trots att vi missade det nära föremålet. Domarna var också nöjda och gav oss 8-8. 

På väg ut mot vänsterkant

 

 Till slut var det dags för platsen som jag nästan längtat lite efter. Kände mig trygg med att han skulle ligga. Vi var 12 ekipage och när vi ställt upp blev det diskussion om hurvida någon saknades och domaren började gå runt och skriva upp alla namn. När vi sedan kopplat loss var det en förare som jag tror råkarde trampa på sin hund för den skriker till. Quick lägger sig bra men när vi gått 3 meter har han rest sig och gått efter mig. Blev först väldigt,väldigt lessen men efter tävlingen fick jag lägga med Sannas hundar som han aldrig platsat med förr på två olika ställen och då gick det bra. Så jag väljer att tro att det helt enkelt blev en för stor störning för honom med den långa väntan och hunden som skrek och inte något gigantiskt bakslag i vår platsträning. Nu ska vi träna på den typen av tidsstörningar! Vi slutade iallafall på 509 poäng och är nu godkända i elitspår. Dessvärre har vi blivit bortlottade och hamnat långt ner på reservlistorna till de spår vi anmält till så jag funderar på att satsa på söket fram tills nästa säsong. Vore kul att köra en lydnadsklass 3 också men får se vad vi hittar på. Efter helgen kommer vi iallafall behöva köra alla kommande tävlingar i solbrillor även om det regnar ha ha.   

  



   

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Skapa flashcards