Härligt hundliv

Alla inlägg under januari 2012

Av Jessica - 20 januari 2012 15:36

De senaste veckorna har mest bestått av jobb för min del så det har inte blivit så mycket träning. Ett par agilitypass och några lydnadspass har vi i allafall fått till. Eftersom Tommy är pappaledig nu och sticker ut och springer med barnvagnen på dagarna blir det istället en hel del fysträning för Smilla.


De passen som blivit av har i alla fall varit av bra kvalite. Det är väldigt roligt att köra agility som Smilla verkligen älskar. Jag börjar kunna köra tre, fyra hinder i rad med bibehållen kontroll och slalomen kommer sakta men säkert... Sannolikheten att det blir tävling till våren är nog ganska stor.  Lydnadsträningen går åt rätt håll och i måndags gjorde vi för första gången sen katastroftävlingen i höstas en "riktig" platsliggning tillsammans med de andra ridhusvovarna. Hakan låg fint i backen och det blev bara pyttelite ljud i början. Ulla och jag hjälptes åt att titta på varandras fotgående vilket märktes att vi inte gjort på ett tag då jag börjat göra helkassa högersvängar. Så bra med ett par kritiska ögon... Annars är det vittringen som går allra bäst just nu. Vi har provat i olika miljöer, satt in i kedjor och haft olika "tävlingsledare" och det har blivit bra 100 % av gångerna! Så man kan säga att det är vårt favvomoment just nu.  


 Fjärren går också framåt och Annes tips att stå bakom hunden har varit bra för oss då vi fått riktigt fina skiften från stå -ligg och ligg-stå. Smilla tycker fortfarande att det är lite konstigt att inte se mig men det blir bättre för varje pass. Svårast är stå-sitt där hon gärna vill dra in rumpan under sig istället för att dra bak framtassarna, känns som det skiftet kommer ta tid...  Krypet har vi däremot kört fast på totalt. Jag har testat att gå bakåt och då kryper hon jättefint i position men så fort jag går framåt sticker hon iväg. Synd att man inte kör baklängeskryp på tävling. Sen har vi börjat med tungapporten som just nu är vår tyngsta utmaning. Har köpt en ställbar variant och 2 kg apporterar hon bra, 3 kg tycker hon är tungt och 4 kg kan hon inte bära just nu. Tränar på med 2 kg men funderar på att hitta ett alternativ till apporten för att träna henne att bära 4 kg. Skulle hon råka tappa apporten på tassarna är det nog färdigapporterat för vår del. En fundering jag haft är att hitta/sy ett typ mjukdjur som väger så mycket, tyvärr är jag kass på sånt pyssel....



Av Jessica - 7 januari 2012 14:33

Nu har vi kommit i gång ordentligt med träningen igen efter alla helger. I dag var vi i Jordbro för en första träff med Anne. Vi tränade i hennes inomhuslokal vilket kändes jätttelyxigt. Jag hade bestämt mig för att fokusera på krypet och fjärren och fick jättebra tips som vi ska träna på till nästa gång:


I fjärren ska jag träna på att stå bakom henne när hon gör de olika skifterna.  På så sätt måste hon koncentrera sig mer + att jag kan kontrollera bakbenen bättre.


I krypet vill Smilla gärna sticka iväg och för att få större förståelse för positionen ska vi träna på att jag tar ett par steg bakåt när jag ger krypkomandot. På så sätt måste hon krypa baklänges för att behålla rätt position.  Jag ska också träna henne på att krypa sakta mot en godisbit.


Nästa träff med Anne är om en månad så målet är att vi ska klara dessa övningar tills dess.

Vi har också tränat lite agility. Träffade Jennie x 2 på Stockholmsavdelningen och fick åter igen en massa bra tips som jag sedan tog med mig till ridhusträningen. Börjar verkligen gilla den där sporten! Smilla tycker också att det är sjukt kul även om hon har lite svårt att förstå att vi faktiskt är två på banan som ska samarbeta...  Vi har i alla fall inte haft sönder några fler hinder och har fått till några riktigt snygga bakom och framförbyten, så jag antar att vi gjort lite framsteg sen sist.

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards