Härligt hundliv

Direktlänk till inlägg 20 januari 2012

Hektiska veckor

Av Jessica - 20 januari 2012 15:36

De senaste veckorna har mest bestått av jobb för min del så det har inte blivit så mycket träning. Ett par agilitypass och några lydnadspass har vi i allafall fått till. Eftersom Tommy är pappaledig nu och sticker ut och springer med barnvagnen på dagarna blir det istället en hel del fysträning för Smilla.


De passen som blivit av har i alla fall varit av bra kvalite. Det är väldigt roligt att köra agility som Smilla verkligen älskar. Jag börjar kunna köra tre, fyra hinder i rad med bibehållen kontroll och slalomen kommer sakta men säkert... Sannolikheten att det blir tävling till våren är nog ganska stor.  Lydnadsträningen går åt rätt håll och i måndags gjorde vi för första gången sen katastroftävlingen i höstas en "riktig" platsliggning tillsammans med de andra ridhusvovarna. Hakan låg fint i backen och det blev bara pyttelite ljud i början. Ulla och jag hjälptes åt att titta på varandras fotgående vilket märktes att vi inte gjort på ett tag då jag börjat göra helkassa högersvängar. Så bra med ett par kritiska ögon... Annars är det vittringen som går allra bäst just nu. Vi har provat i olika miljöer, satt in i kedjor och haft olika "tävlingsledare" och det har blivit bra 100 % av gångerna! Så man kan säga att det är vårt favvomoment just nu.  


 Fjärren går också framåt och Annes tips att stå bakom hunden har varit bra för oss då vi fått riktigt fina skiften från stå -ligg och ligg-stå. Smilla tycker fortfarande att det är lite konstigt att inte se mig men det blir bättre för varje pass. Svårast är stå-sitt där hon gärna vill dra in rumpan under sig istället för att dra bak framtassarna, känns som det skiftet kommer ta tid...  Krypet har vi däremot kört fast på totalt. Jag har testat att gå bakåt och då kryper hon jättefint i position men så fort jag går framåt sticker hon iväg. Synd att man inte kör baklängeskryp på tävling. Sen har vi börjat med tungapporten som just nu är vår tyngsta utmaning. Har köpt en ställbar variant och 2 kg apporterar hon bra, 3 kg tycker hon är tungt och 4 kg kan hon inte bära just nu. Tränar på med 2 kg men funderar på att hitta ett alternativ till apporten för att träna henne att bära 4 kg. Skulle hon råka tappa apporten på tassarna är det nog färdigapporterat för vår del. En fundering jag haft är att hitta/sy ett typ mjukdjur som väger så mycket, tyvärr är jag kass på sånt pyssel....



 
 
Ulla & skäggkillarna

Ulla & skäggkillarna

21 januari 2012 14:58

Vi får nog till det så småningom med våra vovvar. Ruskigt synd att vi inte kan träna på dagtid som vi gjorde i höstas, känns som man tappar mkt när man tränar själv eller hur? Tur att vi har ridhusträningen, ses på måndag
På tisdag ska jag till Anne, kommer väl komma därifrån och tycka att jag är en riktigt nybörjare igen, hihihihih

http://www.schnauzermania.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 23 oktober 2016 08:05

I helgen gick Svenska Räddningshundsförenings årliga lagtävling av stapeln. Vårt lag "Räddare kan ingen vara" fick ett avhopp tidigare i höst och plockade då in Taylors husse Uffe. Taylor kunde själv inte delta men Uffe hängde med som teamledare, någ...

Av Jessica - 3 oktober 2016 15:33

Det är först nu när vi hoppat av räddningsutbildningen som jag inser vilka oceaner av tid vi lagt ner. Skulle tippa att vi tränat räddning i snitt ca 10 timmar per vecka senaste året. Lägger man sedan till spår upplet, lydnadsträning, vanliga hundäga...

Av Jessica - 25 september 2016 17:29

I fredags åkte vi ner till Linköping för en lägerhelg med räddningsutbildningen. Vi var nog alla lika överaskade över hur fint boendet var, ett trevligt vandrahem precis vid Göta kanal. Helt klart ett ställe vi kommer att besöka fler gånger!    ...

Av Jessica - 7 september 2016 10:01

Var länge sedan det blev något bloggat nu. I slutet av sommaren kände vi oss äntligen säkra på platsen och startade klass 2 i Skutskär. En knäpptyst och trygg hund i platsen var dagens seger. Som startnummer 1 var det var det nästan omöjligt att ladd...

Av Jessica - 17 juli 2016 19:45

I onsdags åkte jag och Quick ner till Skövde för att vara med på räddningsläger. Då boendet bestod av två omklädningsrum som alla skulle dela på tog jag med tältet som verkade som ett klart mer lockande alternativ. Men då jag för en gång skull anländ...

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards