Härligt hundliv

Direktlänk till inlägg 8 september 2013

Sköna söndag

Av Jessica - 8 september 2013 19:35

I dag har varit en fantastisk dag ! I förmiddags var jag och Smilla i Haninge och tävlade rallylydnad. Eftersom vi inte tränat rally, utan startar mest för att  samla poäng till Årets östra hund, är jag inte så bra på skyltarna. Hade därför typ 100 frågor till domaren under bangenomgången.  Kom sedan på att jag skulle gå sakta mellan skyltarna så att jag lättare skulle komma i håg vad jag skulle göra. Smilla anpassade sig till mitt låga tempo och körde ett fantastiskt passagefotgående genom hela banan, hon har verkligen världens bästa attityd den där tjejen! Tyvärr kostade det oss en pallplats då man tydligen får avdrag om man går för långsamt. Resultatet blev i alla fall 97 poäng av 100. Rallylydnad är egentligen optimalt för Smilla, det händer saker hela tiden och det kräver inte alls samma precision och koncentration som i lydnaden. Tyvärr tycker jag inte att rally är lika kul som de andra sporterna vi pysslar med, men vem vet någon gång kanske vi satsar på en rallykarriär.   


Medan vi väntade på vår tur passade jag på att träna Quick. Han har gått in i en fas där han är väldigt störningskänslig. Plötsligt har allt blivit spännande, människor, hundar, cyklar, hästar, sånt som han aldrig brytt sig särskilt mycket om tidigare. På träningstävlingen i torsdags tänkte den stollen springa till domaren i stället för mig på tillbakavägen i budföringen    Det var därför ett jättebra tillfälle att träna på tävlingsplatsen i dag. Vi körde platsliggning, en hel del koncentrationsövningar samt ett par peppiga kjedjor. Det gick superbra och kändes som precis vad den här killen behöver just nu.


Efter tävlingen hämtade jag resten av familjen för några timmars strandhäng. Sol och bad den 8:e september hur galet är inte det????? Sedan var det dags för den svart-vita att gå ett ca 300m långt "blixtspår" som Tommy lagt på en stubbåker. Hade ganska höga förväntningar då han i går spårade galet bra i skogen.  Då var han lugn, noggrann och eftertänksam vilket inte direkt är egenskaper jag brukar förknippa med min galna virvelvind.  I dag gick det också jättefint även om han ligger på lite mer på äng.  Duktiga killen.   Efter att joggat en tur efter vackra Edsviken kollade vi på grabbarna som hade fotbollsmatch vilket blev en härlig avslutning på en riktig toppendag!!!


 I helgen har det dessutom varit rasmästerskap och under dagens lopp fick vi rapporter om hur det gått. Quicks fina pappa Kicken som tidigare tävlat mest i spår blev upplyttad till elitklass även i sök och världens bästa inspirationskällor Malin och Vegas tog hem titeln som årets rasmästare i elitspår. Stort grattis!   


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 23 oktober 2016 08:05

I helgen gick Svenska Räddningshundsförenings årliga lagtävling av stapeln. Vårt lag "Räddare kan ingen vara" fick ett avhopp tidigare i höst och plockade då in Taylors husse Uffe. Taylor kunde själv inte delta men Uffe hängde med som teamledare, någ...

Av Jessica - 3 oktober 2016 15:33

Det är först nu när vi hoppat av räddningsutbildningen som jag inser vilka oceaner av tid vi lagt ner. Skulle tippa att vi tränat räddning i snitt ca 10 timmar per vecka senaste året. Lägger man sedan till spår upplet, lydnadsträning, vanliga hundäga...

Av Jessica - 25 september 2016 17:29

I fredags åkte vi ner till Linköping för en lägerhelg med räddningsutbildningen. Vi var nog alla lika överaskade över hur fint boendet var, ett trevligt vandrahem precis vid Göta kanal. Helt klart ett ställe vi kommer att besöka fler gånger!    ...

Av Jessica - 7 september 2016 10:01

Var länge sedan det blev något bloggat nu. I slutet av sommaren kände vi oss äntligen säkra på platsen och startade klass 2 i Skutskär. En knäpptyst och trygg hund i platsen var dagens seger. Som startnummer 1 var det var det nästan omöjligt att ladd...

Av Jessica - 17 juli 2016 19:45

I onsdags åkte jag och Quick ner till Skövde för att vara med på räddningsläger. Då boendet bestod av två omklädningsrum som alla skulle dela på tog jag med tältet som verkade som ett klart mer lockande alternativ. Men då jag för en gång skull anländ...

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards