Härligt hundliv

Direktlänk till inlägg 15 september 2013

Massor agility och uppflyttad till lägre spår!

Av Jessica - 15 september 2013 16:16

I går debuterade jag och Quick i appellspår. Jag har haft en galen höst på jobbet och trots att jag numera är föräldraledig på måndagar har jag typ arbetade 45 timmar de övriga dagarna. De som tror att läraryrket är lökigt med massor av lov är varmt välkomna att byta jobb med mig en vecka.   På grund av detta har tyvärr hundträningen blivit lidande och den tid som funnits har vi framförallt lagt ner på spåret där jag blandannat laborerat lite med olika startrutiner. Quick har ju en himla bra motor men kan gasa på lite väl mycket särskilt på långa raka ängsspår.... I går fick jag ett fantastiskt kvitto på att träningen gett resultat! Han spårade sjukt fint, precis i spårkärnan hela tiden (man såg vart spåret gått då det var dagg i gräset) och båda domarna berömde honom för hans noggrannhet. Därför var det jättekonstigt att vi inte hittade någon apport på första sträckan . Han brukar ju aldrig missa dessa och de andra två högg han som en kobra. Tyvärr blir ju betyget inte högre än 8-8 med ett föremål borta men med kommentaren mycket fint spårarbete från båda domarna kände jag mig mer än nöjd.   Sedan var det dags för lydnaden som vi tyvärr inte hunnit kjedja så mycket som jag önskat även om han kan momenten bra (förutom framförgåendet som vi gjorde en quickfix på i förra veckan). Platsen blev en riktig besvikelse. Han låg inte alls bra och pep en del.   Budföringen var i allafall grym, lite slarvig ingång hos mig men betyg 9.5-10 kändes bra. I lydnadsprogrammet blev han rätt störd av joggingspåret bakom planen samt ett tåg som dundrade förbi. På hoppet som var sista moment satte han sig lite snett och även om jag tror han skulle hoppat tillbaka valde jag det säkra före det osäkra och la till ett rätt rejält dk med handen. Efteråt kände jag mig inte alls nöjd, vår sämsta lydnad någonsin. Men med lite distans kan jag dagen efter känna att det ändå är skönt att han har en sån hög "lägsta nivå", hade Smilla gjort samma program hade jag troligtvis varit supernöjd . Dessutom hade han fin attityd genom hela programmet och kändes inte särskilt trött efter spåret trots att det hunnit bli väldigt  varmt ute.  Poängen landade på 247,75 och det räckte till en 2:a plats.  


Efter tävlingen åkte vi upp till Tommys syster som bor i en by som heter Tensmyra och består av 10 hus samt 2 sommarstugor. Hur galet liten är inte världen då en av sommarstugorna är Malin, Vegas och Jammas... I dag fick vi sällskap av gänget då jag och Smilla tävlade agility i Älvkarleby. Vi körde först två lagklasser där Smilla skötte sig grymt bra trots ganska kluriga banor. Hoppbanan som jag hade väldigt låga förväntningar på att vi skulle ta oss runt klarade hon galant fram till sista hindret som hon tyvärr sprang förbi. Resultatet räckte i allafall till att laget (där vi idag bara var tre) hamnade på en 3:eplats! I den individuella hoppklassen gjorde vi också ett fint lopp men även där lyckades vi missa ett hinder på slutet och när vi skulle ta om det hoppade hon det baklänges =disk. Sista klassen var lite väl nära inpå och då orkade varken hon eller jag koncentrera oss tillräckligt för att göra en godkänd insats. 3 av 4 lopp var jag i allafall grymt nöjd med.   Extra kul att våra lagkompisar haft fina framgångar i helgen med sina A-hundar. Det laget vann båda klasserna i dag och Jennie och Felix plockade sin 3:e SM-pinne induviduellt igår. Leffe och Britney blev dessutom agilitychampions vilket är jättehäftigt, första springern i "modern tid" som fixar det! Stort grattis, nu får bordercolliesarna akta sig för nu är långöronen på G!!!!   


Tensmyra bjöd på härligt kvällsbad...

 

 
 
Ulla & Skäggisarna

Ulla & Skäggisarna

15 september 2013 18:20

Knökfull helg kan man lugnt säga, härligt att Q blev uppflyttad o toppen att det går framåt i agilityn.
STORT MEGA GRATTIS fr mej o skäggisarna :-)

http://Www.schnauzermania.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 23 oktober 2016 08:05

I helgen gick Svenska Räddningshundsförenings årliga lagtävling av stapeln. Vårt lag "Räddare kan ingen vara" fick ett avhopp tidigare i höst och plockade då in Taylors husse Uffe. Taylor kunde själv inte delta men Uffe hängde med som teamledare, någ...

Av Jessica - 3 oktober 2016 15:33

Det är först nu när vi hoppat av räddningsutbildningen som jag inser vilka oceaner av tid vi lagt ner. Skulle tippa att vi tränat räddning i snitt ca 10 timmar per vecka senaste året. Lägger man sedan till spår upplet, lydnadsträning, vanliga hundäga...

Av Jessica - 25 september 2016 17:29

I fredags åkte vi ner till Linköping för en lägerhelg med räddningsutbildningen. Vi var nog alla lika överaskade över hur fint boendet var, ett trevligt vandrahem precis vid Göta kanal. Helt klart ett ställe vi kommer att besöka fler gånger!    ...

Av Jessica - 7 september 2016 10:01

Var länge sedan det blev något bloggat nu. I slutet av sommaren kände vi oss äntligen säkra på platsen och startade klass 2 i Skutskär. En knäpptyst och trygg hund i platsen var dagens seger. Som startnummer 1 var det var det nästan omöjligt att ladd...

Av Jessica - 17 juli 2016 19:45

I onsdags åkte jag och Quick ner till Skövde för att vara med på räddningsläger. Då boendet bestod av två omklädningsrum som alla skulle dela på tog jag med tältet som verkade som ett klart mer lockande alternativ. Men då jag för en gång skull anländ...

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards