Härligt hundliv

Direktlänk till inlägg 11 april 2014

Att träna hund - en känslomässig berg och dalbana

Av Jessica - 11 april 2014 19:35

Den här veckan har det blivit en hel del hundträning. Vi har ju kommit i gång med vår sökkurs och det är galet roligt. Jag har ju bara kört räddningssök tidigare och tävlingssöket är helt nytt för mig. Efter flera teorilektioner har vi nu varit ute i skogen med vår nya sökgrupp. Vi har tränat markeringar och framslag än så länge och Quick är jätteduktig. Markeringen som tog så lång tid med Smilla fattade han nästan direkt. Första gångerna tog den knasbollen rullen och satte sig sedan med den i munnen brevid figuranten och väntade. Efter ett par gånger hade dock poletten trillat ner och i tisdags när vi var ute var markeringarna jättefina. I söndags var jag figge på klubbens söktävling och det var väldigt roligt och inspirerande att se alla duktiga ekipage. Det här är nog en gren som vi kommer vilja tävla i framtiden.   I vardagen har Quick varit lite smådryg senaste veckorna. Inga stora saker utan mer att han typ lyssnar lite sämre och är väldigt intresserad av spännande dofter. I onsdags hade vi också ett lydnads pass som inte alls kändes bra. En del beror nog på att vi tagit tag i linförigheten igen eftersom den tyvärr ingår i lägre. Jag gillar inte alls att gå med koppel, vet typ inte var jag ska göra av det och tycker Quick får lite sämre attityd med koppel (troligtvis beroende på att jag är obekväm med det). I går hade vi anmält oss till träningstävling på Märsta BK och redan när vi promenerade med hundarna innan fick jag en dålig känsla. Quick drog hit och dit och var allmänt dryg. Var väldigt opepp på att starta överhuvudtaget. Vi värmde upp och då kändes det lite bättre.  När det sedan var dags att gå in på plan hände plötsligt något. Quick blev tokfokuserad och gick som en dröm. Linförigheten var helt underbar och efteråt fick vi beröm av domaren (som var samma som dömt våra söktävlingar) för vår trevliga ingång på plan och vår linförighet där hon tyckte han hade jättefin kontakt och position. Framförgåendet blev faktiskt också helt ok trots att vi tränat det lite dåligt. Tendens till att tjuvstarta och lite stret men rakt och med fina stopp. Han var väldigt taggad och i inkallningen valde jag att gå tillbaka och belöna stadgan då han haft lite tjuvtendenser senaste tiden. Inför apporteringen var han alldelles för laddad (ska laborera lite med förberedelserna) så där blev det både startskall och lite kampmorr. Hoppet gick fint och även budföringen där jag också la in en belöning för stadgan hos mig eftersom han gärna vill tjuva till mottagaren. Men vilken härlig känsla var helt lyrisk efteråt.   Hoppas krypet blir klart så vi kan anmäla till tävling.  I morgon blir det en heldag i sökskogen. Smilla ska också få gå årets första viltspår på älg vilket blir spännande att se hur det går....


 

 
 
Ulla & skäggisarna

Ulla & skäggisarna

11 april 2014 20:48

Härligt att ni jobbar på, själv jar jag haft en sjuk vovve, igen😢
Verkar som han är p bättringsvägen min lilla duktiga lydnadskille men det blir inga tävlingar för oss i vår, vi satsar p hösten. Lycka till p tävlingsbanorna👍

http://www.schnauzermania.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 23 oktober 2016 08:05

I helgen gick Svenska Räddningshundsförenings årliga lagtävling av stapeln. Vårt lag "Räddare kan ingen vara" fick ett avhopp tidigare i höst och plockade då in Taylors husse Uffe. Taylor kunde själv inte delta men Uffe hängde med som teamledare, någ...

Av Jessica - 3 oktober 2016 15:33

Det är först nu när vi hoppat av räddningsutbildningen som jag inser vilka oceaner av tid vi lagt ner. Skulle tippa att vi tränat räddning i snitt ca 10 timmar per vecka senaste året. Lägger man sedan till spår upplet, lydnadsträning, vanliga hundäga...

Av Jessica - 25 september 2016 17:29

I fredags åkte vi ner till Linköping för en lägerhelg med räddningsutbildningen. Vi var nog alla lika överaskade över hur fint boendet var, ett trevligt vandrahem precis vid Göta kanal. Helt klart ett ställe vi kommer att besöka fler gånger!    ...

Av Jessica - 7 september 2016 10:01

Var länge sedan det blev något bloggat nu. I slutet av sommaren kände vi oss äntligen säkra på platsen och startade klass 2 i Skutskär. En knäpptyst och trygg hund i platsen var dagens seger. Som startnummer 1 var det var det nästan omöjligt att ladd...

Av Jessica - 17 juli 2016 19:45

I onsdags åkte jag och Quick ner till Skövde för att vara med på räddningsläger. Då boendet bestod av två omklädningsrum som alla skulle dela på tog jag med tältet som verkade som ett klart mer lockande alternativ. Men då jag för en gång skull anländ...

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards