Härligt hundliv

Direktlänk till inlägg 25 december 2015

Decemberkul

Av Jessica - 25 december 2015 14:50

I år blev det ingen dans vilket var jättetrist. Jag gillar att bryta upp från det vanliga och träna något helt annat under en period. December månad räddades dock upp av bästa Emma som delade sin brukskalender med oss. Varje dag har vi fått nya roliga utmaningar i luckorna. Extra kul är att Smilla och Tommy som inte ens gillar varandra antog utmaningen och körde ihop.Deras relation har verkligen utvecklats under den här tiden! Här kommer ett litet smakprov från kalendern:


Lucka 3: Genom att slå tärningar fick vi slupvis fram ett fotgående. Detta är Smillas och Tommys första fotgående någonsin och jag tycker dom gör det grymt!

https://www.youtube.com/watch?v=4bbn5WJmti4


Lucka 4: Apportera tre saker från kökslådan

 

Lucka 7: Lite annorlunda fotgående

https://www.youtube.com/watch?v=unAkWvGufAo


Lucka 9 Dirrigering och lucka 10 apportering bakom ett hörn

https://www.youtube.com/watch?v=hG8W4iUB2W8


Lucka 11: Valfritt fyspass

 


Lucka 12: Svängar på targetplattor

https://www.youtube.com/watch?v=Yey_1NQQYxo


Lucka 13:plats med störning

https://www.youtube.com/watch?v=hfpl5q1T93I


Lucka 24: Budföring till ohundig släkting

https://www.youtube.com/watch?v=OQuwPM0vNCg


Så tacksam att vi fick vara med på denna kalender som gjort december så mycket roligare!

I dag tänkte vi utmana Quick och träna tillsammans med Bettan och hennes höglöpande tik Lova. Tyvärr var hon redan klar så det blev ingen störning. Men ett riktigt roligt och bra träningspass blev det. Jag fick tipset från Frida att bara fokusera på stillhet i platsen och inte bry mig om han piper. För att helt ignorera det tyckte hon jag skulle stoppa musik i öronen vilket verkligen funkar! Han ligger helt lugnt och stilla. Tror att jag omedvetet sänder ut signaler när han piper som gör honom mer orolig. I brukset gör ju inte ljudet så mycket och vi nöjer oss lätt med en 7:a eller 8:a på platsen. Vi testade också att köra ett rätt långt fotgående med musik i öronen vilket var jätteroligt. Jag har upptäckt att han lyssnar lite på kommenderingen, exempelvis slänger in baken när någon säger vänster om, så bra att kunna skita i den helt. Jag har i princip tagit bort alla röstkommandon i fotgåendet vilket jag tycker har gett superbra resultat i form av en mer fokuserad hund.Här är en liten film från dagens pass. Roligast var nog Lova som haft väldigt svårt att inte gripa vittringspinnen men idag fixade det fint!

https://www.youtube.com/watch?v=qIBBuQf1dfM


I morgon blir det annandagsrapport och brakmiddag med rapportligan. December rockar!!!!!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 23 oktober 2016 08:05

I helgen gick Svenska Räddningshundsförenings årliga lagtävling av stapeln. Vårt lag "Räddare kan ingen vara" fick ett avhopp tidigare i höst och plockade då in Taylors husse Uffe. Taylor kunde själv inte delta men Uffe hängde med som teamledare, någ...

Av Jessica - 3 oktober 2016 15:33

Det är först nu när vi hoppat av räddningsutbildningen som jag inser vilka oceaner av tid vi lagt ner. Skulle tippa att vi tränat räddning i snitt ca 10 timmar per vecka senaste året. Lägger man sedan till spår upplet, lydnadsträning, vanliga hundäga...

Av Jessica - 25 september 2016 17:29

I fredags åkte vi ner till Linköping för en lägerhelg med räddningsutbildningen. Vi var nog alla lika överaskade över hur fint boendet var, ett trevligt vandrahem precis vid Göta kanal. Helt klart ett ställe vi kommer att besöka fler gånger!    ...

Av Jessica - 7 september 2016 10:01

Var länge sedan det blev något bloggat nu. I slutet av sommaren kände vi oss äntligen säkra på platsen och startade klass 2 i Skutskär. En knäpptyst och trygg hund i platsen var dagens seger. Som startnummer 1 var det var det nästan omöjligt att ladd...

Av Jessica - 17 juli 2016 19:45

I onsdags åkte jag och Quick ner till Skövde för att vara med på räddningsläger. Då boendet bestod av två omklädningsrum som alla skulle dela på tog jag med tältet som verkade som ett klart mer lockande alternativ. Men då jag för en gång skull anländ...

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards