Härligt hundliv

Alla inlägg den 12 augusti 2012

Av Jessica - 12 augusti 2012 20:11

I helgen har det varit full rulle.  I går var vi i väg och träna sök med våra gamla räddningskompisar. Massor med fika blev det, allt för att hålla humöret uppe på man och barn som släpats med denna dag. Smilla som inte kört sök på över ett halvår fick ett stort sökområde med en hög, en djup och en figge i mörker. Har nog aldrig sett tjejen så galen, for som en torped och plockade figge efter figge  jättefint. Hon fullkomligt älskar att söka i miljö. Om vi bara inte missat det där IPO-söket på delprov 2....  Quick fick gå en liten miljöpromenad och han var hur cool som hels, bekymrade sig inte ett dugg om mörker eller obekväma underlag. Hade fått lite tips på sökövningar som passade för småkillar som vi sedan testade i skogen. Han tyckte det var jättekul och jag var väldigt nöjd med att han inte hade några problem att springa ut och leka med för honom totalt främmande människor. Om han visar sig vara för galen för alla andra hundsporter kanske han får bli räddningshund så småningom.   


I dag bar det av till Jordbro för att träffa vår bästa PT Anne. Som vanligt fick vi massor med bra hjälp. Med Quick ville jag mest ha hjälp med hur jag ska tänka kring passivitetsträningen. Han är ju rätt intensiv och har en del ljud i sig även om det inte kommer fram i träningen. Vi tränar ju inte så mycket, kanske totalt 10 minuter/dag fördelat på flera pass. Träningen är ju på lek och han tycker det är väldigt roligt men jag har inte vågat göra så mycket mer då jag är rädd att dra upp honom för mycket. Anne tyckte dock inte alls att jag behövde oroa mig för att vi tränade för mycket och tyckte också det var bra att varva stadga och fartövningar så som vi gjort. Däremot tyckte hon jag kunde vara ännu nogrannare med att vara tydlig med när passet är slut, exempelvis genom att binda upp honom en stund och sitta nära men med ryggen mot honom. Provade det idag och efter ett par pip la han sig ner och kopplade av så det verkar vara en bra metod för oss.  Det var roligt att testa på en inomhuslokal för första gången och han koncentrerade sig jättefint trots den nya miljön! Anne tyckte också att hans "mammighet" som jag kan bli galen på var en jättebra egenskap så jag får väll lära mig gilla den, Smilla är ju trots allt likadan....    

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards