Härligt hundliv

Alla inlägg den 4 februari 2013

Av Jessica - 4 februari 2013 17:05

Tommy och killarna hade grabbhelg och jag borde väll ha åkt på Spa eller nåt men i stället blev det en galen hundhelg! Lördagen spenderades i Knivstahallen tillsammans med Smilla och springergänget. Nästan en hel dags lydnadsträning där vi hjälptes åt med en hund i taget. Superbra då man sällan har tid eller möjlighet att få så bra hjälp med kommendering, störning osv. Vi fick också det fantastiskt roliga beskedet att Smilla förutom "Årets bruksspringer" även blivit blivit "Årets Östra hund", ett pris som tilldelas den springer som presterat bäst allround. Vi hade ju poäng från lydnad, bruks, rally, viltspår och "vänstervarv" vilket precis räckte då det var många som varit flitiga på tävlingsbanorna i år! Min bästaste allroundtjej.  


Söndagen bjöd inte på någon sovmorgon utan i stället bar det av ner till Kungsör för att gå på clinic med Maria Brandel om "Effektiv träning" och "Träningsupplägg".  Har hört Maria förut och älskar verkligen hennes träningstänk. En del kände jag till sen tidigare och mycket kändes som en bra bekräftelse att vi är på "rätt spår". Den för mig mest intressanta biten var den som handlade om att hitta rätt sinnesstämning inför olika moment. Quick har inte några större problem med momentinlärningen men har väldigt nära till ljud ( vilket än så länge inte kommit fram under träning mer än nån enstaka gång).  I platsen fick vi ex lite pip när vi började och då la jag direkt ner träningen för att jag helt enkelt inte hade någon bra plan. Ett pip är ett för mycket.  Med Smilla var ju tricket att hon fick koncentrera sig på något, ex en boll för att bli av med ljudet men det funkade inte på Quick. Till sist bestämde jag mig för att bara träna hemma sent på kvällen när han varit riktigt,riktigt trött vilket verkligen funkade kanon! Nu ligger han lugnt och fint med hakan ner i flera minuter. Så att hitta rätt sinnesstämning är verkligen superviktigt för den killen. Det som jag haft svårt att bestämma mig för är hur jag vill ha honom i fotgåendet. Jag har en tydlig målbild av fotgåendet men har funderat på om jag ska lägga honom lite "lägre" än hur jag egentligen vill ha honom. Efter Marias clinic känner jag mig rätt säker på att det är rätt beslut. Hon sa att det är klokt att göra så på den typen av unghundar då det är mycket lättare att jobba uppåt än nedåt. Hon menade också att när man väl upptäcker att man lagt hunden för högt har det ofta gått för långt eftersom det ofta känns väldigt bra i början. Väldigt tänkvärda ord.


Med ryggsäcken full av inspiration och träningsideer hämtade jag upp Quick och åkte raka vägen till Stockholms hundsportcenter där vi mötte upp Malin och Izabelle med vovar för att var med på kvällens öppenträning. Quick skötte sig riktigt fint och vi prövade ett par övningar vi hittat inspiration till under dagen. Han fick även göra en tandvisning och träna lite kommendering med träningsvärden. Roligaste svart-vita, han är verkligen för härlig att träna med.  


Årets Bruksspringer och Årets Östra hund


 




Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards