Härligt hundliv

Direktlänk till inlägg 9 november 2014

Bästa helgen

Av Jessica - 9 november 2014 18:31

Den här helgen har varit helt fantastisk. Quick tjuvstartade helgen med att springa sin första kilometer i rapport och sedan hade vår träningsgrupp bjudit in Frida Wallen för att träna oss i lydnad hela helgen. Jag älskar kurser och clinics men detta var utan tvekan den bästa kurshelg vi haft. Detta berodde dels på att konceptet att gå som träningsgrupp kändes sjukt bra. Det var jätteintressant att se träningskompisarnas hundar och roligt att veta att dom fick ta del av Fridas tankar kring min hund.  Att få hänga en hel helg med dessa härliga personer är ju inte helt fel heller  Sedan  tycker jag att man ofta blir "påmind" på kurser om sådannt man redan hört eller sett men att det är inte alltid är så jättemycket nytt. Brukar sålla rätt ordentligt och få ut några delar som passar just mig och min hund. Den här helgen fick jag flera helt nya sätt att träna/tänka och det kändes som Frida var väldigt duktig på att se vad som passade just oss. Till sist gillar jag verkligen Fridas personlighet. Hon är grymt peppig och har en förmåga  att få en att känna sig duktig.    De momenteten vi tittade på var inkallande med ställande, framåtsändande, kryp, tungapport och platsliggning. En liten sammanfattning av sånt vi tar med oss:


Inkallande med ställande: Här tyckte hon att jag lägga fokus på att bara stå stilla på avstånd ett tag framöver. Jag skulle ställa honom på typ 25 m och träna att han kunde stå helt stilla medans jag sprang  mot honom. Sedan skulle jag kasta bollen bakom honom när jag var rätt nära. Så mkt stadga innan vi lägger till fart.


Framåtsändande: Hon tyckte han hade ett grymt fint saktagående och att jag skulle börja sätta ihop momentet. Jag har ju klurat på hur jag ska göra det då vi inte har något saktakommando. Jag har ju i princip shejpat in att han ska gå på ljudet av mina steg. Hennes lösning var att vi tillsammans skulle springa fram i galopp till punkten framför gruppen och jag där skulle göra typ en liten stamp med foten och belöna om han började gå sakta. Fatta först inte riktigt hur hon tänkte men när vi pröva visade det sig vara en övning som jag tror kommer passa Quick och mig super!


Krypet: Här ska jag tänka på belöningsplaceringen, belöna så att han har huvudet ordentligt uppåt (och såklart vara nogrann med att armbågarna är i). Kryper han högt med huvudet blir bakdelen fin. Jag skulle variera att träna långa sträckor där jag hjälper honom med godis (huvudet upp här, handen uppe vid nosen inte mot backen) och kortare sträckor där jag har handen högt uppe som i ett omvänt lockande. 


Tungen: Hon tyckte precis som Towa att jag skulle träna fart genom att ösa på med en leksak bakåt när han var på väg in. Jag har ju inte riktigt vågat förut, han är ju en aussie och ingen malle liksom . Men jag köpte Fridas tänk att hunden  inte kan spotta ut en fyrakilos apport på samma sätt som en vanlig och när vi prövade funkade det hur bra som helst. Tror vi kommer kunna jobba upp fin fart på det här sättet. Ibland kan han få startljud i apporten och det trodde hon vi kunde lösa genom att jag ibland ställer mig bakom honom eller i annan position när jag ger kommandot. Idag var han i allafall tyst när vi gjorde så.


Platsen: Kanske det mest intressanta passet på hela helgen. Hade inte ens tänkt att köra momentet men när Frida på lördagen sa att hon hade en jättebra tanke kring Quick och platsen kunde jag inte låta bli att köra denna på söndagen. Det slutade med att Quick spenderade en halvtimme på ett agilitybord! Hennes tanke var att lära honom att det är viktigt att vara kvar och hitta rätt sinnesstämning i att vara kvar. Han skulle vara på bordet, ställning spelade ingen roll bara han var kvar. Började han pipa påminde hon honom om uppgiften genom att dra lite i kopplet så att han var tvungen att anstränga sig mer för att vara kvar. Hoppade han ner fick jag tala om för honom att det är viktigt att vara kvar. Under tiden varvade vi att det inte hände något alls med att jag lämnade och kom tillbaka. I början valde han att stå, efter en stund satte han sig och till sist la han sig ner! Jag belönade rätt sinnestämmning med omvänt lockande och hon tyckte här att jag skulle ha stora "tråkiga" godisbitar som han får tugga en stund. Det här var ett helt nytt sätt att tänka för mig och jag gillade verkligen tanken på att träna plats utan att det egentligen har något alls med det färdiga momentet att göra. När han blir trygg och säker på att vara kvar i den här övningen tyckte hon att jag kunde gå vidare till att lägga honom på bordet.


En sak till som jag tar med mig från helgen är Fridas tänk om det blir fel. Hon bryter inte och gör om eller ger extra kommandon. Säger hon ex sitt och hunden inte sitter hjälper hon hunden men belönar inte. Sedan gör hon om och belönar när den gör rätt beteende direkt. Hon tyckte det var viktigt att hunden alltid gör rätt sak när den fått kommando, en tanke som jag absolut kommer försöka ha med mig i träningen.


Inte helt fel att vara på klubben tidig söndagmorgon


 


Vår kompis Susa hade helgens snyggaste plats 


Fast Quick klagade inte. Får man hångla med Bettan är livet toppen!

   





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 23 oktober 2016 08:05

I helgen gick Svenska Räddningshundsförenings årliga lagtävling av stapeln. Vårt lag "Räddare kan ingen vara" fick ett avhopp tidigare i höst och plockade då in Taylors husse Uffe. Taylor kunde själv inte delta men Uffe hängde med som teamledare, någ...

Av Jessica - 3 oktober 2016 15:33

Det är först nu när vi hoppat av räddningsutbildningen som jag inser vilka oceaner av tid vi lagt ner. Skulle tippa att vi tränat räddning i snitt ca 10 timmar per vecka senaste året. Lägger man sedan till spår upplet, lydnadsträning, vanliga hundäga...

Av Jessica - 25 september 2016 17:29

I fredags åkte vi ner till Linköping för en lägerhelg med räddningsutbildningen. Vi var nog alla lika överaskade över hur fint boendet var, ett trevligt vandrahem precis vid Göta kanal. Helt klart ett ställe vi kommer att besöka fler gånger!    ...

Av Jessica - 7 september 2016 10:01

Var länge sedan det blev något bloggat nu. I slutet av sommaren kände vi oss äntligen säkra på platsen och startade klass 2 i Skutskär. En knäpptyst och trygg hund i platsen var dagens seger. Som startnummer 1 var det var det nästan omöjligt att ladd...

Av Jessica - 17 juli 2016 19:45

I onsdags åkte jag och Quick ner till Skövde för att vara med på räddningsläger. Då boendet bestod av två omklädningsrum som alla skulle dela på tog jag med tältet som verkade som ett klart mer lockande alternativ. Men då jag för en gång skull anländ...

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards