Härligt hundliv

Alla inlägg den 8 december 2011

Av Jessica - 8 december 2011 14:53

I går var det medlemsmöte på Väsby BK och Maria Brandell(fd Hagström) var inbjuden för att föreläsa om hur man blir en bättre hundtränare. Det eldades i öppna spisen och bjöds på glögg och fika, en supermysig kväll helt enkelt. Maria är verkligen superduktig och fast jag kände igen många saker från hennes tidigare föreläsning var det bra att bli påmind på nytt. Efter föreläsningen funderade jag över vad jag kan bli bättre på i vår träning och kom fram till följande:


1. Planera belöningarna och syftet med dessa innan passet.

2. Anpassa typen av belöning efter moment samt se över belöningsplaceringarna.

3. Försöka få till minst en kedja vid varje pass.


Maria pratade också om att "boosta" olika delar eller moment, dvs träna 2-3 moment intensivt under en period och sedan lägga undan dessa ett tag. Det tyckte jag lät som ett jättebra upplägg eftersom det annars är lätt att vilja träna allt hela tiden. Ska fundera lite på vilka moment vi ska fokusera på nu, vittringen och fjärren ligger bra till...


I dag blev det tre timmars lydnad och spåträning på DTBK med Ulla och Eva med hennes jaktlabbe. Vittringen som gick jättebra i tisdags funkade inte alls så jag gjorde några grundövningar i stället. När vi kom hem gjorde jag vittringen i störningsfri miljö och då gick det hur bra som helst, så nu vet vi vad som måste tränas...  Gjorde en kedja med fria följet - inkallning - metallapport - fjärr (klass 2) samt rutan. Det mesta funkade fint, det som inte gick så bra var ingångarna i inkallning och apporteringen. Dessa strular nästan alltid i kedjorna så de måste TRÄNAS MER. Hon har för hög fart in och försvinner iväg bakom mig. Eva kör mest bruks och jag fick några bra tips på hur vi ska komma vidare i krypträningen som vi legat lågt med ett tag. Eva la ett skogsspår till Smilla och fram till apport nummer 4 gick hon så bra att jag nästan blev gråtfärdig. Vid fjärde apporten blev hon tokrädd för något i skogen och började skälla och fjanta sig (kanske löpet som spökar...). Jag gick fram en bit och då släppte låsningen och hon tog spårslutet fint.

Nu har jag i alla fall en trött vovve så då ska jag passa på att köra lite lussebak, det är ju faktisk jul snart!


Smilla tycker tydligen att tvättkorgen är mysigare än hennes egen...


 



Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards