Härligt hundliv

Direktlänk till inlägg 1 februari 2012

Vinterträning

Av Jessica - 1 februari 2012 21:26

Äntligen har snön kommit och förutom härliga skidturer betyder det att jag har en helt galen hund som far runt som ett yrväder och har 0 koll på läget. Efter söndagens träningspass visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Jag och Helene var på Stockholmsavdelningen och tränade och Helene kallade in oss på plan och skulle sedan kommendera oss i fritt följ. När jag säger fot drar Smilla i full fart till rutan???? "Hon ser ju i alla fall rutan" var Helenes kommentar. Tur att man har träningskamrater som hjälper en fokusera på de positiva bitarna.   Resten av passet fortsatte i samma spår och visst är det trevligt med en hund med initiativförmåga men någon måtta får det väll vara. Funderade seriöst på att anmäla oss till en kurs i allmänlydnad. Avslutade med ett uppletande där hon gick ut fint på 50 m (vilket vi haft problem med) och hämtade in föremålen. Efter träningen åkte till Springer Östras årsmöte där Smilla blev tilldelad priset som årets lydnadsspringer!  Senare under veckan fick vi även beskedet från Springerklubben att Smilla blivit 2:a bruksspringer och 4:e lydnadsspringer totalt under 2011. Ännu roligare var att hennes mamma Diza blivit 2:a bästa springer totalt och Tikk-A-Ring's kennel årets uppfödare. ESS är ju en stor ras i Sverige och Tikk-A-Ring's en liten  kennel så att bli årets uppfödare är grymt bra prestation!


Vi har också hunnit med ett ridhuspass under veckan där jag bestämt mig för att bara träna passivitet och några koncentrations och stadgaövningar  eftersom det är det vi behöver just nu. Speciellt i ridhus har Smilla börjat att varva upp vilket har lett till att vi fått in lite oönskade ljud i träningen.  När jag kom dit visade det sig att vi bara var några få och jag blev sjukt sugen på att träna en massa andra roligare saker. Höll mig ändå till planen och satt större delen av tiden på min ryggsäck med Smilla liggande brevid. Väldigt stolt över mig själv!


Det moment som vi nöter mycket på nu är fjärren som vi efter rådet från Anne nu tränar med mig stående bakom. Detta har lett till att hon inte ljudar alls och är mycket mer koncentrerad.  Filmade ställ-däck och ställ-sitt. Det senaste har varit lite lurigt men det börjar arta sig! Det är så bra att filma då man inser vad man gör för tokigheter. Jag har exempelvis alldeles för bråttom mellan skifterna....


 
 





 
 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

2 februari 2012 15:31

Thi-hi !!
Inte för att jag har kollat stamtavlorna på våra ESS, men det känns som om dom är ganska nära släkt ;-))
Lizzie skulle garanterat oxå ha "tolkat" fotkommandot som spring så fort du bara kan till just rutan ;-)) Vadå, fot och fort .. det är ju bara en bokstav som skiljer, och rutan brukar väl ändå ofta ge bra utdelning i form av nån lek och /eller godis :-))

Verkar som om du har en härlig hund :)) och bra ( och förstående .. ) träningskompisar är guld värt !!

Än en gång grattis till dina " årets-placeringar " !!!

Kram från Lizzie med matte

http://icelolly.bloggplatsen.se

 
Ulla & skäggkillarna

Ulla & skäggkillarna

2 februari 2012 15:42

Flängbubbla det är vad hon är Smilla, hihihi
Vi har bara focuserat på apporteringen sen vi var hos Anne, känns som vi tappat allt annat men skit i det bara vi får till apporteringen. Ska träna fjärren med Axel och före med Hugo inne i Åre, för ute går det ju inte i -25 eller...
Sjukt sugen på att träna i ridhuset igen, vi har inte tränat rutan sen vi var där sist.
Tycker Smillas fjärr ser kanon ut:)

Ses

http://www.schnauzermania.se

 
Ingen bild

Anna-Lena med jyckar

2 februari 2012 17:52

Känner igen det där med rutan.... Fast inte enbart vid snö.... det kan hända lite när som helst... :-)) Stort lycka till framöver!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 23 oktober 2016 08:05

I helgen gick Svenska Räddningshundsförenings årliga lagtävling av stapeln. Vårt lag "Räddare kan ingen vara" fick ett avhopp tidigare i höst och plockade då in Taylors husse Uffe. Taylor kunde själv inte delta men Uffe hängde med som teamledare, någ...

Av Jessica - 3 oktober 2016 15:33

Det är först nu när vi hoppat av räddningsutbildningen som jag inser vilka oceaner av tid vi lagt ner. Skulle tippa att vi tränat räddning i snitt ca 10 timmar per vecka senaste året. Lägger man sedan till spår upplet, lydnadsträning, vanliga hundäga...

Av Jessica - 25 september 2016 17:29

I fredags åkte vi ner till Linköping för en lägerhelg med räddningsutbildningen. Vi var nog alla lika överaskade över hur fint boendet var, ett trevligt vandrahem precis vid Göta kanal. Helt klart ett ställe vi kommer att besöka fler gånger!    ...

Av Jessica - 7 september 2016 10:01

Var länge sedan det blev något bloggat nu. I slutet av sommaren kände vi oss äntligen säkra på platsen och startade klass 2 i Skutskär. En knäpptyst och trygg hund i platsen var dagens seger. Som startnummer 1 var det var det nästan omöjligt att ladd...

Av Jessica - 17 juli 2016 19:45

I onsdags åkte jag och Quick ner till Skövde för att vara med på räddningsläger. Då boendet bestod av två omklädningsrum som alla skulle dela på tog jag med tältet som verkade som ett klart mer lockande alternativ. Men då jag för en gång skull anländ...

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards