Härligt hundliv

Direktlänk till inlägg 11 februari 2012

Valpsjuka

Av Jessica - 11 februari 2012 18:40

Har drabbats av den livsfarliga sjukdomen valpsjuka. I dag var jag och Smilla på besök hos Gunilla och Olle i Enköping för att ta ett gruppfoto på de hundar som bidragit till att Tikk-A-Ring's blev årets uppfödare. Pila, min favorittjej (förutom Smilla såklart) hade fått valpar som nu var 6 veckor gamla. Så galet söta och speciellt en liten svartvit tjej fick mitt hjärta att längta efter en liten junior... Smilla var väldigt lugn och samlad med tanke på alla glada springers som var där och fotograferingen gick bra. På hemvägen stannade jag på Bro-Håbo BK för lite lydnadsträning. Målet med passet var att träna uthållighet, dvs att Smilla ska klara av en lång kedja innan belöningen kommer. Jag hade bestämt mig för att bryta direkt om hon tappade koncentrationen och själv låtsas "äta upp belöningen" så som Anne visat (efter några års hundträning lär man kunna söka till dramaten). Eftersom vårt problem är nya planer valde jag att värma upp utanför planen och sedan gå in och påbörja kedjan. I dag fanns det dock ingen anledning att bryta kedjan och vi körde igenom 1 1/2 lydnadsklass 2 program innan hon fick sin belöning. Tror aldrig att vi genomfört ett sånt fint program förut, Smilla gjorde alla moment med sån attityd och precision att jag nästan blev tårögd (vilken total hundnörd man är...) Det enda som inte är klockrent just nu är apporteringen där hon har bra fart ut och in men kan få ett mycket noggrannare gripande. Så vi avslutade passet med att köra den övning som Anne visat. Övningen går till så att jag kastar ut apporten ett par meter och sedan tävlar jag och Smilla om vem som tar den först. Galet rolig övning tyckte vi båda och de sista repitionerna var jag chanslös, Smilla var snabb som en vessla! Ska bli spännande att se om det ger något resultat i den "riktiga" apporteringen.

 
 
Ingen bild

Anna-Lena med jyckar

11 februari 2012 19:38

Åh, va´ härligt att det gick bra med träningen!! Grattis!! Det var kul att träffas! Och till slut fick vi ju ett ganska bra foto trots "galna och glada" hundar... Skulle väl ha förstått att Fina skulle bli helvild när hon inte fått hälsa på "mormor och morfar".... Och är hon vild så hänger dottern på i 190, fniss.... Men, springer är springer.... Jag blev kär i den brunvita tiken så ta den svartvita du....skratt... ;-)) Kram och lycka till med träningen framöver!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 23 oktober 2016 08:05

I helgen gick Svenska Räddningshundsförenings årliga lagtävling av stapeln. Vårt lag "Räddare kan ingen vara" fick ett avhopp tidigare i höst och plockade då in Taylors husse Uffe. Taylor kunde själv inte delta men Uffe hängde med som teamledare, någ...

Av Jessica - 3 oktober 2016 15:33

Det är först nu när vi hoppat av räddningsutbildningen som jag inser vilka oceaner av tid vi lagt ner. Skulle tippa att vi tränat räddning i snitt ca 10 timmar per vecka senaste året. Lägger man sedan till spår upplet, lydnadsträning, vanliga hundäga...

Av Jessica - 25 september 2016 17:29

I fredags åkte vi ner till Linköping för en lägerhelg med räddningsutbildningen. Vi var nog alla lika överaskade över hur fint boendet var, ett trevligt vandrahem precis vid Göta kanal. Helt klart ett ställe vi kommer att besöka fler gånger!    ...

Av Jessica - 7 september 2016 10:01

Var länge sedan det blev något bloggat nu. I slutet av sommaren kände vi oss äntligen säkra på platsen och startade klass 2 i Skutskär. En knäpptyst och trygg hund i platsen var dagens seger. Som startnummer 1 var det var det nästan omöjligt att ladd...

Av Jessica - 17 juli 2016 19:45

I onsdags åkte jag och Quick ner till Skövde för att vara med på räddningsläger. Då boendet bestod av två omklädningsrum som alla skulle dela på tog jag med tältet som verkade som ett klart mer lockande alternativ. Men då jag för en gång skull anländ...

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards