Härligt hundliv

Direktlänk till inlägg 22 februari 2013

Clinic i fotgående

Av Jessica - 22 februari 2013 18:33

I går kväll var vi på clinic i fotgående för Ditte Andersson. Hennes hund Abby har ett av de härligaste fotgåenden jag vet och det var jättespännande att höra hennes tankar kring momentet. Något som verkligen fastnade var hennes filosofi att tänka på fotgåendet som en dans och sig själv som världens bästa danspartner samt att göra momentet med ett leende på läpparna. 


Dagen innan clinicen hade hennes unghund varit halt och hon behövde därför en annan hund som kunde visa de delar som skulle belönas med lek. Galet nog blev det Quick som blev den hunden! Jag var supernervös hela dagen innan eftersom jag inte riktigt visste vad vi skulle göra. Dessutom kändes 3 h på clinic väldigt länge för herr "Myror i brallan".  Det visade sig dock att jag gått omkring och varit kräkfärdig helt i onödan för han skötte sig helt fantastiskt. Vi fick gå in och visa lite grundövningar för att skapa engagemang och söka position. När jag belönade ville Ditte att jag skulle leka med honom jättenära publiken, så pass att han nästan klev på deras fötter vilket han fixade hur lätt som helst. Han brydde sig inte heller ett dugg om att publiken applåderade utan hade full fokus på mig och vad vi skulle göra. Den senaste tiden har vi jobbat jättemycket med att träna olika belöningsord för att han ska välja rätt belöning. "Bus" betyder att han ska leka hos mig, "Varsågod" att han ska springa till en belöning borta från mig och "Ta" att han ska ta godbiten men stanna i position. Under vår tid på "scen" fick vi verkligen användning för detta och det funkade fint, i alla fall tills Ditte presenterade sin jaktleksak i minkskinn. Då tyckte Quick att alla ord skulle betyda "Fånga minken",  I övrigt var det en jättebra och givande clinic. Ditte jobbar    mycket med att tillrättalägga miljön vid inlärningen av fotgåendet och det var roligt att få ta del av hennes tänk. Myrorna höll sig förvånandsvärt lugna i brallan och i pausen fick Quick beröm från både Ditte och folk i publiken.  Bästa monstret, tänk att du kunde vara en sån klippa!  


   

 
 
 Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

22 februari 2013 20:15

Härligt "monster" du har :-)) !! Skoj att Qiuck skötte sig så bra = Mao har du jobbat jättebra med honom ! Tumme upp !!

Kramen

http://icelolly.bloggplatsen.se

 
Ulla & skäggisarna

Ulla & skäggisarna

24 februari 2013 18:56

Det kommer helt klart att bli "hund" av Qvicken oxå, skötte sig så bra på clinicen !! Duktig grabb !!

http://www.schnauzermania.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 23 oktober 2016 08:05

I helgen gick Svenska Räddningshundsförenings årliga lagtävling av stapeln. Vårt lag "Räddare kan ingen vara" fick ett avhopp tidigare i höst och plockade då in Taylors husse Uffe. Taylor kunde själv inte delta men Uffe hängde med som teamledare, någ...

Av Jessica - 3 oktober 2016 15:33

Det är först nu när vi hoppat av räddningsutbildningen som jag inser vilka oceaner av tid vi lagt ner. Skulle tippa att vi tränat räddning i snitt ca 10 timmar per vecka senaste året. Lägger man sedan till spår upplet, lydnadsträning, vanliga hundäga...

Av Jessica - 25 september 2016 17:29

I fredags åkte vi ner till Linköping för en lägerhelg med räddningsutbildningen. Vi var nog alla lika överaskade över hur fint boendet var, ett trevligt vandrahem precis vid Göta kanal. Helt klart ett ställe vi kommer att besöka fler gånger!    ...

Av Jessica - 7 september 2016 10:01

Var länge sedan det blev något bloggat nu. I slutet av sommaren kände vi oss äntligen säkra på platsen och startade klass 2 i Skutskär. En knäpptyst och trygg hund i platsen var dagens seger. Som startnummer 1 var det var det nästan omöjligt att ladd...

Av Jessica - 17 juli 2016 19:45

I onsdags åkte jag och Quick ner till Skövde för att vara med på räddningsläger. Då boendet bestod av två omklädningsrum som alla skulle dela på tog jag med tältet som verkade som ett klart mer lockande alternativ. Men då jag för en gång skull anländ...

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards