Härligt hundliv

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2013

Massor av spår och ett härligt genombrott

Av Jessica - 12 augusti 2013 16:09

Senaste dagarna har vi haft massor med rolig spårträning. I fredags fick Quick ett kringelikrokigt skogsspår på 700 m med totalt 6 pinnar. Dagens svårighet var att spåret vid ett tillfälle följde kanten av en grusväg där det passerar massor av hundar, människor och hästar. Han löste det jättebra och hela spåret gick kanon med fina markeringar på alla pinnar .  I lördags blev det ett par raka asfaltsspår i motvind som även det gick fint. I går åkte vi tillsammans med Elisabeth, Maria och Hannah till Järvafältet där vi la spår till alla 7 hundarna. Smilla och Eyka fick gå ett parallellspår. Det gick bra förutom att vi missade en pinne i mitten. Quick fick ett "blixtspår" på ängen och det gick inte alls bra. Han markerade visserligen alla pinnar fint men spårade alldeles för slarvigt. Tror en orsak var att jag förberett honom på fel sätt, han behöver blåsa ur sig lite och eventuellt göra någon nosövning innan. Tror dessutom det handlar lite om underlaget, vi har spårat väldigt lite på äng. På kvällen åkte jag till en annan äng där han fick ett appellspår.och då var han betydligt lugnare och noggrannare. I morse var jag och Helen och spårade och då la hon ett appellspår åt mig. Värmde upp med att låta hundarna springa och busa lite och la sedan ett korvspår i gruset och efter det gick spåret jättebra! Det blåste väldigt mycket och på motvindssträckan lyfte han nosen två gånger men annars spårade han jättefint och pinnarna var inga konstigheter med. Smilla fick öva upptag  och där blev det 2 framspår och 1 bakspår så där har vi något att träna på. Himla tur i allafall att man fått två hundar som älskar att spåra lika mycket som en själv.   Efter att jag fått lite vanligt jobb gjort åkte vi sen upp till Stockholms avdelningen för lite lydnadsträning. Quick fick köra igenom brukslydnaden och bjöd verkligen på ett kalaspass! Ett moment som vi lagt mycket tid på är hoppet. I brukset hänger det ju med upp till eliten så det är verkligen värt att lägga lite extra krut på.  Vi har övat jättemycket på delarna separat: Hoppa med bra kraft och fortsätta springa fort som sjutton tills jag säger nåt annat (vill ha ett ganska långt avstånd från hindret och absolut inte en hund som vänder sig innan kommando), snabba sättande i fart, stadga samt ingångar. Förra veckan satte vi ihop det för första gången och i dag la vi det sist i en kjedja och jag är SÅ NÖJD. Riktigt, riktigt snygga hopp.  När vi kjedjar har jag märkt att han funkar bäst om han får bli lite vild och galen mellan momenten, inte helt optimalt i den strikta tävlingslydnaden så det är tur att vi gillar brukset mer hi,hi.


Dagen stora genombrott hade dock inte med lydnadsmoment att göra alls. När jag tränar med andra brukar Quick ligga lös på en speciell filt vilket har börjat funka riktigt bra. När jag tränat med Smilla ligger han visserligen kvar på filten men han har pipit, skällt och stressat upp sig. I dag låg han för första gången lugnt och fint trots att jag tränade fartmoment med Smilla! Blev så glad att jag nästan började gråta, folk som inte haft sånna problem med sina hundar kanske inte förstår men för mig var det ett riktigt, riktigt stort ögonblick   


Bästa svartvita

 


Det låg visst en halvdöd apa i slutet...

 


Äng, äng och åter äng

 


Minsta och sötaste spårhunden..

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 23 oktober 2016 08:05

I helgen gick Svenska Räddningshundsförenings årliga lagtävling av stapeln. Vårt lag "Räddare kan ingen vara" fick ett avhopp tidigare i höst och plockade då in Taylors husse Uffe. Taylor kunde själv inte delta men Uffe hängde med som teamledare, någ...

Av Jessica - 3 oktober 2016 15:33

Det är först nu när vi hoppat av räddningsutbildningen som jag inser vilka oceaner av tid vi lagt ner. Skulle tippa att vi tränat räddning i snitt ca 10 timmar per vecka senaste året. Lägger man sedan till spår upplet, lydnadsträning, vanliga hundäga...

Av Jessica - 25 september 2016 17:29

I fredags åkte vi ner till Linköping för en lägerhelg med räddningsutbildningen. Vi var nog alla lika överaskade över hur fint boendet var, ett trevligt vandrahem precis vid Göta kanal. Helt klart ett ställe vi kommer att besöka fler gånger!    ...

Av Jessica - 7 september 2016 10:01

Var länge sedan det blev något bloggat nu. I slutet av sommaren kände vi oss äntligen säkra på platsen och startade klass 2 i Skutskär. En knäpptyst och trygg hund i platsen var dagens seger. Som startnummer 1 var det var det nästan omöjligt att ladd...

Av Jessica - 17 juli 2016 19:45

I onsdags åkte jag och Quick ner till Skövde för att vara med på räddningsläger. Då boendet bestod av två omklädningsrum som alla skulle dela på tog jag med tältet som verkade som ett klart mer lockande alternativ. Men då jag för en gång skull anländ...

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards