Härligt hundliv

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2013

KM

Av Jessica - 31 augusti 2013 16:45

I dag har vi haft KM på klubben. För första gången provade vi att köra rally, agility och lydnadsKM på samma dag och delade ut priset för bästa allroundhund till de som deltog i alla grenar. Totalt var det ca 24 startande per klass och då flertalet även startade i  samtliga grenar blev det ett jättejobb att klura ut hur det hela skulle organiseras. Till slut blev det dock väldigt lyckat trots att himlen öppnade sig... I lydnaden tävlade man i momenten fritt följ, inkallning, apportering, hopp över hinder samt valfritt läggande/ställande eller sättande under gång. Ställandet är ju Quicks paradmoment men då vi snart ska tävla appellen ville jag passsa på att kolla av läggandet. Dumt val då han ändå gjorde ett snyggt ställande vilket gav en sur 0:a... I övriga moment skötte han sig fint. Fria följet var kanon och gav en 10:a med kommentaren "Mycket vackert". Inkallningen och apporteringen blev 9:or då han var lite hoppig i ingångarna och hoppet en fin 10:a. Som helhet hade domaren skrivit: Mycket välgenomarbetad hund, Vackert!!. Väldigt nöjd med bästa svartvita särkilt som han varit helknäpp de senaste dagarna och bara haft tjejer i huvudet...   I rallyn gick det däremot inget vidare. Vi har ju inte tränat det och jag tror han tyckte det var jättekonstigt när jag inte var "lydnadsstel" , det är ju vanligtvis signalen för att han gör rätt. När vi skulle gå in på planen låste han sig dessutom helt på en tollartjej i publiken så trots att han gjorde momenten felfritt valde jag att bryta efter halva banan. Tror domaren tyckte det var konstigt men jag kände inte att jag ville fortsätta utan 100 % fokus. Smilla  var precis tvärtom, gjorde en katastroflydnad (blir inte klok på den där tjejen..) men var klockren i rallyn. Avdragen vi fick där var helt mitt fel, tydligen är det viktigt att vara på rätt avstånd från skyltarna... I agilityn var hon sjövild trots att regnet verkligen vräkte ner. Tror dock att vi diskade oss i båda klasserna. Borde kanske bli lite mer målinriktad i agilityn men jag kan inte låta bli att tycka att det är så jäkla kul hur mycket vi än diskar oss. Glöden i Smillas ögon innan start kan göra mig lycklig i flera veckor... Det absolut roligaste med dagen var att vår träningskompis Elisabeth och hennes tollare Atlas som varit skadad en längre tid gick in helt utan förväntningar och vann KM i lydnad. Så sjukt glad för er skull stort grattis!!!!!  Även om det var mycket fix inför denna dag och rätt jobbigt att starta bägge hundarna i flera klasser var det helt klart värt det. Även om både jag och vovarna är helt slut så är vi väldigt nöjda och lyckliga efter en riktig toppendag!!! 

 
 
Ulla & skäggisarna

Ulla & skäggisarna

1 september 2013 07:55

Tycker också det var en toppendag även om vi inte fick med oss ngr direkt resultat hem. Som sagt synd att himlen öppnade sig annars hade jag kört agilityn också men men
Vi har i a f startat i rally, faktiskt riktigt kul :)
Vi måste få till ngr mer träningar tillsammans....

http://www.schnauzermania.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 23 oktober 2016 08:05

I helgen gick Svenska Räddningshundsförenings årliga lagtävling av stapeln. Vårt lag "Räddare kan ingen vara" fick ett avhopp tidigare i höst och plockade då in Taylors husse Uffe. Taylor kunde själv inte delta men Uffe hängde med som teamledare, någ...

Av Jessica - 3 oktober 2016 15:33

Det är först nu när vi hoppat av räddningsutbildningen som jag inser vilka oceaner av tid vi lagt ner. Skulle tippa att vi tränat räddning i snitt ca 10 timmar per vecka senaste året. Lägger man sedan till spår upplet, lydnadsträning, vanliga hundäga...

Av Jessica - 25 september 2016 17:29

I fredags åkte vi ner till Linköping för en lägerhelg med räddningsutbildningen. Vi var nog alla lika överaskade över hur fint boendet var, ett trevligt vandrahem precis vid Göta kanal. Helt klart ett ställe vi kommer att besöka fler gånger!    ...

Av Jessica - 7 september 2016 10:01

Var länge sedan det blev något bloggat nu. I slutet av sommaren kände vi oss äntligen säkra på platsen och startade klass 2 i Skutskär. En knäpptyst och trygg hund i platsen var dagens seger. Som startnummer 1 var det var det nästan omöjligt att ladd...

Av Jessica - 17 juli 2016 19:45

I onsdags åkte jag och Quick ner till Skövde för att vara med på räddningsläger. Då boendet bestod av två omklädningsrum som alla skulle dela på tog jag med tältet som verkade som ett klart mer lockande alternativ. Men då jag för en gång skull anländ...

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards