Härligt hundliv

Direktlänk till inlägg 27 februari 2014

Sportlov

Av Jessica - 27 februari 2014 21:19

 Vi har spenderat några härliga dagar uppe i Dalarna. Trots att det inte fanns någon snö hos oss ute på udden fanns det massor i skogen till barnen och hundarnas lycka.

 

Medans grabbarna åkte pulka i skoterspåret passade jag och Tommy på att köra rapport. Första dagen var jättestrulig då vi upptäckte att telefonerna inte hade någon mottagning i skogen. Men till andra dagen hade Tommy införskaffat walkietalkies och allt blev genast lite enklare. Han är nog mer på än mig när det gäller rapporten nu, ligger tom och läser rapportboken på kvällarna ha,ha.   Vi vågade inte skicka några längre sträckor då det finns både varg och björn i skogen utan skickade i stället kortare men klurigare sträckor. Det var dessutom första gången som Quick rapporterade i snö.


Annars har det varit härliga promenader och mycket hemmamys som stått på schemat. Lite lydnadsträning har vi dock hunnit med. Killarna tycker det är väldigt roligt att försöka störa oss i vår träning så det har väll varit lite av veckans tema.  

 Quick har även fått jobba med saktagåendet. I förra inlägget skrev jag att vi fått ett genombrott i krypet och framåtsändandet. Med det menade jag absolut inte att momenten är klara, långt i från. Men dessa moment har varit de som Quick haft absolut svårast för. Han har lätt för att vara stilla, att explodera och att springa snabbt. Att gå från stilla till sakta förstår han inte alls meningen med och det har krävt oceaner av tålamod att få till en enda liten rörelse. Men de här dagarna har vi fått till några fler steg även om jag ser på filmen att han smygökar lite mot slutet... Än så länge går han när jag går och jag har inte lagt på något saktakommando på det. Funderar på om det ställer till det för mig när jag ska sätta i hop momentet sedan? Tips/åsikter tas gärna emot!


Sedan har vi tränat lite framföringar till rapporten också. Jag skulle ju helst vilja ha ett jaktfotgående på härkommandot och när vi tränat i koppel har det gått jättebra. Utan koppel gick det inte alls, då ville han gärna titta på mig. Orkar inte bråka om det så länge han släpper mig när han sätter sig ner, inte tjuvar och är tyst. Har börjat viska fri/marschkommandot vilket varit supereffektivt för att slippa startgnäll.


Smilla har fått börja träna för avancerad klass rally som vi tänkte pröva i vår. Då ska ju hunden kunna gå på båda sidor. Jättesvårt, som att lära sig hjula åt fel håll typ..... Men hon är duktig tjejen   


Från och med nu kommer träningen dessutom bli ännu mer strukturerad då vi fått Quicks nya kalender (Smilla har redan en). Tillexempel kommer jag få mycket svårare med att fuska med moment som jag tycker är tråkiga, typ som framförgåendet ha,ha    

 

 
 
Ulla & skäggisarna

Ulla & skäggisarna

28 februari 2014 09:16

Ni ligger minsann i med träningen !! Träningsdagbok e de bästa som finns men jag kör bara en vanlig anteckningsbok, var har du hittat din, de e m datum oxå eller hur. En sån vill jag ha:-)

http://www.schnauzermania.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 23 oktober 2016 08:05

I helgen gick Svenska Räddningshundsförenings årliga lagtävling av stapeln. Vårt lag "Räddare kan ingen vara" fick ett avhopp tidigare i höst och plockade då in Taylors husse Uffe. Taylor kunde själv inte delta men Uffe hängde med som teamledare, någ...

Av Jessica - 3 oktober 2016 15:33

Det är först nu när vi hoppat av räddningsutbildningen som jag inser vilka oceaner av tid vi lagt ner. Skulle tippa att vi tränat räddning i snitt ca 10 timmar per vecka senaste året. Lägger man sedan till spår upplet, lydnadsträning, vanliga hundäga...

Av Jessica - 25 september 2016 17:29

I fredags åkte vi ner till Linköping för en lägerhelg med räddningsutbildningen. Vi var nog alla lika överaskade över hur fint boendet var, ett trevligt vandrahem precis vid Göta kanal. Helt klart ett ställe vi kommer att besöka fler gånger!    ...

Av Jessica - 7 september 2016 10:01

Var länge sedan det blev något bloggat nu. I slutet av sommaren kände vi oss äntligen säkra på platsen och startade klass 2 i Skutskär. En knäpptyst och trygg hund i platsen var dagens seger. Som startnummer 1 var det var det nästan omöjligt att ladd...

Av Jessica - 17 juli 2016 19:45

I onsdags åkte jag och Quick ner till Skövde för att vara med på räddningsläger. Då boendet bestod av två omklädningsrum som alla skulle dela på tog jag med tältet som verkade som ett klart mer lockande alternativ. Men då jag för en gång skull anländ...

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards