Härligt hundliv

Direktlänk till inlägg 25 maj 2014

Äntligen!

Av Jessica - 25 maj 2014 15:18

Äntligen infann den sig, den där känslan jag saknat lite på de två tävlingar vi hitills genomfört. Även om Quick gjort rätt saker och resultatet poängmässigt varit bra har jag saknat det där lilla extra som jag vet att han har. Lite otippat att vi lyckades just i dag då jag senast i går var osäker på om vi skulle starta dagens lägretävling eftersom han varit otroligt påverkad av värmen senaste veckan. Vi drog nummer 4 och redan vid spårstarten var det väldigt varmt och Quick kändes rätt seg.  Men påsläppet blev klockrent (kanske för att han inte orkade kasta sig ut?) och första pinnen plockade han jättefint. Sedan började spåret gå upp och ner över en massa berg. Tokvarmt och snustorrt men han tuffade på och plockade ytterligare ett par pinnar. Sedan började han plötsligt kännas osäker och valde till sist att gå ner från berget. Väl nere virrade han runt och letade som en galning. Efter en stund beslutade jag mig för att gå tillbaka upp på berget och då lyckades han hitta rätt på spåret igen och plockade ytterligare en pinne och slutet. En enda minut tillgodo och en helt slut hund som trots att det blev svårt aldrig slutade jobba, bästaste   Tre pinnar bort kostade ju en hel del poäng och jag var i valet och kvalet om jag skulle strunta i lydnaden eftersom jag ändå bestämt mig för att avstå platsen. Tog i allafall beslutet att starta vilket visade sig vara ett jättebra val. På budföringen TROR jag att han tjuvstartade men jag var blixtsnabb att skrika marsch i samma ögonblick som han startade med följd att domarna efter lång diskussion kom fram till att det var omöjligt att avgöra och hellre ville fria än fälla. Extremt slarvig ingång dock, en detalj som vi verkligen måste jobba på även i inkallningen. När vi sedan skulle köra lydnaden var det stekhett och jag hade bestämt mig för att inte bli besviken om han skulle kännas seg och tråkig utan bryta vid något lämpligt tillfälle i sånnafall.  Men han var grym. Fotgåendet var superfint, fick lite avdrag för något snett sättande men riktigt härligt tryck och fin position. Krypet har ju tyvärr inte blivit klart så där fick vi inga poäng. Ett lite surt islag på ett annars jättefint hopp kostade en del men annars var de flesta avdrag i programmet pga mina (omedvetna) dk:n. Måste börja filma mer! Mellan momenten var han jättefin och hade en sån härlig attityd. Flera i publiken kom fram efteråt och sa att det var roligt att se en hund på plan som såg ut att ha så roligt och jag var nästan gråtfärdig av lycka. Det är liksom den här känslan som är mitt mål med hundträningen och för mig så mycket mer värt än alla vinster och poäng i världen. Av åtta startande hade fyra brytit spåren och de andra tre bara haft en pinne bort. Dessutom la de platsen (som jag inte såg) så jag blev väldigt förvånad när det visade sig att vi kommit på andra plats. Så stolt över min bästa svartvita i dag även om det inte blev uppflytt. Men det tar vi nästa gång eller gången efter det. Så länge vi får behålla den här känslan är jag mer än nöjd.    


Som tur är var det nära till havet. Bästa belöningen!!!!!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 23 oktober 2016 08:05

I helgen gick Svenska Räddningshundsförenings årliga lagtävling av stapeln. Vårt lag "Räddare kan ingen vara" fick ett avhopp tidigare i höst och plockade då in Taylors husse Uffe. Taylor kunde själv inte delta men Uffe hängde med som teamledare, någ...

Av Jessica - 3 oktober 2016 15:33

Det är först nu när vi hoppat av räddningsutbildningen som jag inser vilka oceaner av tid vi lagt ner. Skulle tippa att vi tränat räddning i snitt ca 10 timmar per vecka senaste året. Lägger man sedan till spår upplet, lydnadsträning, vanliga hundäga...

Av Jessica - 25 september 2016 17:29

I fredags åkte vi ner till Linköping för en lägerhelg med räddningsutbildningen. Vi var nog alla lika överaskade över hur fint boendet var, ett trevligt vandrahem precis vid Göta kanal. Helt klart ett ställe vi kommer att besöka fler gånger!    ...

Av Jessica - 7 september 2016 10:01

Var länge sedan det blev något bloggat nu. I slutet av sommaren kände vi oss äntligen säkra på platsen och startade klass 2 i Skutskär. En knäpptyst och trygg hund i platsen var dagens seger. Som startnummer 1 var det var det nästan omöjligt att ladd...

Av Jessica - 17 juli 2016 19:45

I onsdags åkte jag och Quick ner till Skövde för att vara med på räddningsläger. Då boendet bestod av två omklädningsrum som alla skulle dela på tog jag med tältet som verkade som ett klart mer lockande alternativ. Men då jag för en gång skull anländ...

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards