Härligt hundliv

Alla inlägg den 13 januari 2014

Av Jessica - 13 januari 2014 08:30


Lydnadsträningen har gått lite på sparlåga sedan mässan men nu är vi på g igen och jag känner mig jättepeppad med båda hundarna. I går var det ridhusträning och jag och Malin hade bestämt att filma varandra. Ska försöka få till minst ett filmpass i veckan. Även om det är sjukt jobbigt att se alla konstigheter man håller på med är det väldigt nyttigt. Efter att ha tittat på filmerna slog det mig vilken otrolig betydelse uppvärmningen har. Är dålig på att planera in rätt uppvärmning men måste bli bättre på detta.  I går fick Smilla knappt någon uppvärmning alls, vilket blev väldigt tydligt i fotgåendet. Hon var i alldelles för hög aktivitetsnivå vilket resulterade i nysningar och annat knas. Quick var rätt gnällig och ofokuserad när vi kom in i ridhuset så jag prövade att blåsa ur honom lite med en springövning. Det visade sig vara en bra start då resultatet blev ett tyst och betydligt mer koncentrerat fotgående. Båda hundarna bjöd i allafall på en fin attityd och är lika glada som jag att vi är igång igen med träningen. Quick fick också pröva ett ställande i fart, ett moment som vi inte riktigt börjat träna än men han har rätt fina grunder så det kan nog bli riktgt bra så småningom.   Vi fick även apport, hoppapport, sättande och rutan filmat men av någon anledning var det sjukt segt att ladda upp filmen så jag fick klippa bort de momenten.  Det vi framförallt behöver träna på är i allafall följande:

  • Hitta rätt uppvärmning som vi kan använda på såväl träning som tävling.
  • Ingångar i apporteringen. Quick gör ett onödigt "rull" precis i ingången. 
  • Kjedja Smillas fotgående och sättande mer så att jag vågar lita på att hon sätter sig och inte gör några onödig dk:n.



Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards