Härligt hundliv

Direktlänk till inlägg 21 april 2012

Nära skjuter ingen hare

Av Jessica - 21 april 2012 18:39

I dag var det dags för lägretävlingen vi väntat så länge på.  Vi fick ett riktigt roligt spår, ganska lurigt då det på flera ställen kändes "helt omöjligt" att spårläggaren skulle valt den vägen. Smilla spårade helt fantastiskt, gick precis i spårkärnan och var supernoggrann i alla vinklar.  När vi kom fram till slutet fick hon en superbelöning och sedan började jag leta efter spårläggaren som inte syntes till någonstans. Vi irrade runt lite och ropade då jag plötstligt upptäcker att jag glömt ta med slutapporten! Fick först lite panik då jag blev osäker på vart slutet legat men som tur var lyckades Smilla leta rätt på den. Tillslut hittade vi spårläggaren och när jag ska redovisa apportena upptäcker jag att jag lyckats tappa ut en ur väskan !  Hur klantig får man vara? Det blev i alla fall en 9:a på spåret och 8.5  och 9.0 på spårupptaget där jag glömde släppa ut linan tillräckligt långt i början.


Tillbaka på klubben var det sedan dags för budföring vilket hon gjorde fint. Gjorde en liten lov innan hon satte sig hos mig vilket gav 1/2 poängs avdrag men det kändes helt ok. I lydnaden har vi råkat ut för några stökiga platsliggningar vilket har gjort att Smilla tycker det momentet är jättejobbig. Jag har lagt ner massor av tid på att få henne att bli trygg igen vilket gjort att  jag är livrädd för att råka ut för en stökig platsliggning som skulle kunna rasera allt arbete. Eftersom det går att klara sig utan platsliggningen i lägre valde jag därför att avstå den. Det visade sig kosta oss uppflyttningen då hon av någon anledning hade för bråttom i krypet vilket gjorde att hon blev lite hög. Resten av momenten var okej, lite onödiga poängavdrag för sneda sättanden i både fotgående och apporteringen. Tyckte att hon hade en fin attityd och vi fick inte ett enda ljud under hela programmet. Totalt fick vi 190 poäng på lydnaden, 6 sura poäng ifrån uppflyttning. Var ruggigt besviken efteråt men med lite distans känns det konstigt nog rätt okej. Vi är ju trots allt nybörjare i brukset bägge två och det kommer fler tävlingar!




 
 
Ingen bild

Axa o Jennie

21 april 2012 20:12

Tycker att ni båda har gjort en jättefin insats! Snöpligt att det var så nära, men jag tycker att du ska vara STOLT som stod över platsliggningen. Helt rätt gjort trots "facit".
Vi har precis samma problem, Axa har varit med om ett par otrevliga händelser kopplade till platsliggningen och vi har lagt ner mängder av träning under många månader för att komma tillbaka. Senast blev hon påsprungen på en träning för några veckor sedan, av en glad hund som bara ville leka, men det räcker för att bli tvungen att börja om från noll med en rädd hund. Och känslan av att lura sin hund till att vara trygg för att sedan svika den är inte rolig...
Stort lycka till inför nästa tävling istället, för visst hade ni flera inplanerade?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 23 oktober 2016 08:05

I helgen gick Svenska Räddningshundsförenings årliga lagtävling av stapeln. Vårt lag "Räddare kan ingen vara" fick ett avhopp tidigare i höst och plockade då in Taylors husse Uffe. Taylor kunde själv inte delta men Uffe hängde med som teamledare, någ...

Av Jessica - 3 oktober 2016 15:33

Det är först nu när vi hoppat av räddningsutbildningen som jag inser vilka oceaner av tid vi lagt ner. Skulle tippa att vi tränat räddning i snitt ca 10 timmar per vecka senaste året. Lägger man sedan till spår upplet, lydnadsträning, vanliga hundäga...

Av Jessica - 25 september 2016 17:29

I fredags åkte vi ner till Linköping för en lägerhelg med räddningsutbildningen. Vi var nog alla lika överaskade över hur fint boendet var, ett trevligt vandrahem precis vid Göta kanal. Helt klart ett ställe vi kommer att besöka fler gånger!    ...

Av Jessica - 7 september 2016 10:01

Var länge sedan det blev något bloggat nu. I slutet av sommaren kände vi oss äntligen säkra på platsen och startade klass 2 i Skutskär. En knäpptyst och trygg hund i platsen var dagens seger. Som startnummer 1 var det var det nästan omöjligt att ladd...

Av Jessica - 17 juli 2016 19:45

I onsdags åkte jag och Quick ner till Skövde för att vara med på räddningsläger. Då boendet bestod av två omklädningsrum som alla skulle dela på tog jag med tältet som verkade som ett klart mer lockande alternativ. Men då jag för en gång skull anländ...

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards