Härligt hundliv

Direktlänk till inlägg 4 januari 2014

Tankar och planer inför 2014

Av Jessica - 4 januari 2014 09:20

I år kommer det inte bli några prestationsmål utan mer en grovplan över vad jag verkligen vill hinna med under 2014. Med Quick tycker jag rapporten är väldigt rolig så det kommer vi träna så mycket vi kan. Rapporten är dock en väldigt svår gren att tävla i då alla delar måste sitta till 110 % innan man ger sig ut på tävlingsbanorna. I spåret är det ju ingen katastrof om man får tapp eller missar en pinne men en hund som vänder i rapporten kan ju sabba för sina medtävlande. Dessutom är det meckigt att träna eftersom det kräver två förare och områden att träna på.  Synd att man inte får tävla appellen i mer än en gren för det hade varit roligt att tävla appellrapporten som är betydligt enklare än lägreklass. Men det är en skojig aktivitet som dessutom hela familjen kan hänga med på så vi tränar på och ser vart det bär. Med Smilla har jag haft galen beslutsångest. Jag hade väldigt gärna velat satsa på klubbens högrespår i maj MEN jag vill ju också göra ett försök att kvala till årets viltspårsSM. Tror det är svårt att blanda grenarna även om vi har olika förberedelser. Precis som i högreklass har viltspåret en upptagsruta och där kan det ha klampat runt människor. Hunden får då INTE ta dessa spår utan ska leta reda på blodspåret. Detta moment kan nog bli svårt att få hunden att skilja på. Efter lite velande ser i allafall våra planer för 2014 ut så här:


Quick

Tävla lägrespår

Röntga

Ev ställa ut (om vi fixar lägrespåret först)


Smilla

Ställa upp i kvalet till viltspårs SM

Gå en agilitykurs

Tävla i barmarksdrag (med Tommy)


Både rapport, agility och barmarksdrag ställer ju rätt höga krav på hundens kondition så naturligtvis blir det mycket fysträning också. Sen blir det massor av mys förstås...   



 





 

 

 

 
 
Ulla & skäggisarna

Ulla & skäggisarna

9 januari 2014 14:41

Härligt med mål, själv har jag inte satt upp ngr ännu??? Känner mig lite kluven med hundträningen just nu men det brukar lösa sig när våren kommer. Lite lydnad med Axel blir det nog och så får vi se om jag vågar köra Lkl 1 eller nybörjar Rally med Hugo :-)

http://www.schnauzermania.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 23 oktober 2016 08:05

I helgen gick Svenska Räddningshundsförenings årliga lagtävling av stapeln. Vårt lag "Räddare kan ingen vara" fick ett avhopp tidigare i höst och plockade då in Taylors husse Uffe. Taylor kunde själv inte delta men Uffe hängde med som teamledare, någ...

Av Jessica - 3 oktober 2016 15:33

Det är först nu när vi hoppat av räddningsutbildningen som jag inser vilka oceaner av tid vi lagt ner. Skulle tippa att vi tränat räddning i snitt ca 10 timmar per vecka senaste året. Lägger man sedan till spår upplet, lydnadsträning, vanliga hundäga...

Av Jessica - 25 september 2016 17:29

I fredags åkte vi ner till Linköping för en lägerhelg med räddningsutbildningen. Vi var nog alla lika överaskade över hur fint boendet var, ett trevligt vandrahem precis vid Göta kanal. Helt klart ett ställe vi kommer att besöka fler gånger!    ...

Av Jessica - 7 september 2016 10:01

Var länge sedan det blev något bloggat nu. I slutet av sommaren kände vi oss äntligen säkra på platsen och startade klass 2 i Skutskär. En knäpptyst och trygg hund i platsen var dagens seger. Som startnummer 1 var det var det nästan omöjligt att ladd...

Av Jessica - 17 juli 2016 19:45

I onsdags åkte jag och Quick ner till Skövde för att vara med på räddningsläger. Då boendet bestod av två omklädningsrum som alla skulle dela på tog jag med tältet som verkade som ett klart mer lockande alternativ. Men då jag för en gång skull anländ...

Presentation


LP1 LP2 SEVCH RLDN RLDF Tikk-A-Ring's Ten Dreams "Smilla" och Sunsilk's Quick Maniac

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Sidor vi gillar


Ovido - Quiz & Flashcards